Podcast: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media

Over diversiteit en inclusie in de media is al veel gezegd en geschreven. In de afgelopen vijf jaar is er heel veel veranderd in dat opzicht. We zien in de media echt een ander beeld, een kleurrijkere representatie van mensen in reclames, bij fotoshoots en op de covers van bladen.

In gesprek met schrijver en activist Janice Deul wordt in deze podcast gesproken over het onderwerp diversiteit en inclusie in de media. Over de veranderende cultuur bij veel redacties en over de weg die is afgelegd op daar te komen. Janice bespreekt misstanden, zoals het incident bij het magazine Jacky over racistische benaming van zangers Rihanna, tot de oproep van LINDA. voor zwarte vrouwen om met ontbloot achterwerk op de foto te gaan.

Janice Deul bespreekt in gesprek met Carolien Vader alles wat er moet gebeuren om diversiteit en inclusie een plek te geven in de media. Niet alleen een donker model op de cover, en klaar. Maar ook echt een betere representatie achter de schermen, op de redacties.
In Nederland zie je diversiteit op redacties nog niet overal veranderen. En dat is jammer. Want redacties waar medewerkers van verschillende etniciteiten werken, maken ook (of vanzelfsprekend) inclusievere content. Een goed voorbeeld hiervan de is de onlangs gelanceerde Vogue.

Een schrijnend voorbeeld is het schandaal bij Bon Appetit, het culinaire magazine en cotnentplatform van Condé Nast in Amerika. In 2020 werd er een podcast serie gelanceerd van Reply All over de gang van zaken op de redactie. Daarin vertelde verschillende medewerkers over de toxische werkcultuur waar medewerkers van kleur systematisch werden opgezadeld met de kutklussen. Mooie reportages gingen altijd naar de mensen waarmee de hoofdredacteur het best bevriend was. En dat waren toevallig – of juist niet – ook altijd de mensen die het meest op hem leken.
Er is binnen de redactie van Bon Appetit een protestacties ontstaan – geleid door medewerkers van kleur – die uiteindelijk heeft geleid tot het ontslag van de hoofdredacteur en een nieuwe koers van het blad. In navolging van deze actie zijn bij veel verschillende Amerikaanse mediamerken medewerkers in opstand gekomen tegen discriminatie. Beluister de podcast hier: gimletmedia.com/TheTestKitchen

Over Janice Deul

Janice Deul is mediamaker, schrijver, spreker en activist. Ze maakt zich al jaren sterk voor meer diversiteit in de mode, media en de creatieve en culturele sector. Ze organiseert workshops, event, geeft gastcollege’s en schrijft opiniestukken over diversiteit en inclusie. Ze is directeur van Diversity Rules en lid van de commissie Ontwerp van de Raad voor Cultuur. Op dit moment werkt ze aan ‘het handboek over mode en inclusie’, samen met mediawetenschapper Charlotte Dwyer.

Tips voor redacties

Wil je werken aan een betere diversiteit en inclusie voor en achter de schermen van jouw mediamerk? Beluister dan dit gesprek met Janice Deul. Lees ook dit artikel over de manier waarop taal meebeweegt met cultuurveranderingen en dus ook de journalistiek andere eisen stelt. eerder publiceerde Bladendokter een podcast in gesprek met Madeleijne van den Nieuwenhuizen van het populaire Instagram account @zeikschrift over diversiteit in de media. Beluister deze uitzending hier.

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media”