Training: Grip op Crossmedia

Alle trainingen van Bladendokter Academie zijn nu online te volgen

Op basis van het nieuwe boek ‘Content Playbook’ organiseert team Bladendokter een training over het crossmediale werkproces. In de training komen verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk aan bod. Van de organisatie van een crossmediale redactie en workflow, Content Atomisatie tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en kalenders. 

De digitale cursus Grip op Crossmedia is speciaal ontwikkeld voor print redacties die meer online willen gaan werken, online redacties die een efficiëntieslag willen bereiken in hun werkproces en en organisaties die steeds meer content inzetten voor marketing doeleinden. De training wordt alleen in company georganiseerd.

Waarom een crossmediale workflow?

Vergelijk jouw redactie eens met de volgende vergelijking. Zijn jullie een jazzband? Houden jullie van improviseren? Wordt elk optreden voorafgegaan door een kort overleg en modderen jullie verder lekker wat aan? Of is jouw redactie een klassiek orkest? Je spreekt af welke partituur er wordt voorgedragen, en ieder lid weet precies wat hij of zij moet doen. Dat laatste is natuurlijk een wenselijke situatie. Met goede werkprocessen loopt de crossmediale workflow gesmeerd en dat komt de werksfeer, de kwaliteit van de content en de motivatie binnen het team ten goede.


Productie- en distributieschema’s

Een goed lopende redactie werkt met crossmediale publicatieschema’s en contentkalenders. Dat zijn overzichten waarin alle content die een redactie wil produceren, wordt ingeroosterd. Voor het plannen van artikelen in tijdschriften en kranten is een dergelijke redactionele kalender heel gebruikelijk. Ook voor publicaties online en op social media moet zo’n manier van plannen gemeengoed worden.

Content Atomisatie

Veel (online) redacties zitten in een vast patroon van produceren en publiceren. Maar er is meer. Via een systeem van Content Atomisatie worden grotere contentproducties in delen (atomen) aan de doelgroep aangeboden op verschillende momenten en via allerlei verschillende kanalen. Zo haal je als redactie het maximale uit je content, optimaliseer je bereik en engagement.

Redactionele workflow

Bij een goede contentkalender hoort ook een heldere taakverdeling. Online redacties moeten zich met meer zaken bezighouden, dan alleen de productie en publicatie van content. Ook de promotie en de analyse ervan is belangrijk. Welke disciplines heb je nodig om stevig in te zetten in een nieuwe en social manier van communiceren en hoe organiseer je dat?

Inhoud van de cursus

De training bevat video, sheets, presentaties en oefeningen en duurt een hele of een halve dag. Deze hoofdonderwerpen worden behandeld:

  • Ontwikkelingen in het medialandschap
  • Team & werkzaamheden crossmediale redactie
  • Werken met crossmediale formats
  • Hoe werkt Content Atomisatie?
  • Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
  • Komen tot een crossmediale contentkalender
  • Inzicht in tools voor plannen en  samenwerken

De training vindt nu alleen in company plaats. Dat kan zowel virtueel of fysiek bij jou op de redactie. De training duurt een halve of een hele dag (en debat dan verschillende workshop elementen). De training kan op verzoek aangepast worden aan de thematiek of uitdagingen van de redactie of uitgeverij.

Via deze link kun je het boek: Content Playbook bestellen. Daarin staat de theorie van de cursus nog eens goed omschreven. Aankoop van het boek is niet verplicht, maar levert wel goed leesvoer op voorafgaand en na afloop van de training.

    Digitale training: Grop op Crossmedia - 15 juni 2021