Hoe geef je crossmediale werkprocessen vorm? In de training komen verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk aan bod. Van de organisatie van een crossmediale redactie en workflow, tot de inzet van social media, content atomisatie tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en contentkalenders.
De training Grip op Crossmedia is speciaal ontwikkeld voor print redacties die meer online willen gaan werken, online redacties die een efficiëntieslag willen bereiken in hun werkproces en en organisaties die steeds meer content inzetten voor marketing doeleinden. De training wordt alleen in company gegeven.
Waarom een crossmediale workflow?
Even wat vragen over jouw redactie. Is er veel maatwerk? Houden jullie van improviseren? Wordt er veel overlegd en modderen jullie wat aan? Of is jouw redactie een geoliede machine, met een goed werkend proces als leidraad waarin iedereen weet wat er gemaakt moet worden? Dat laatste is natuurlijk een wenselijke situatie. Met goede werkprocessen loopt de crossmediale workflow gesmeerd en dat komt de werksfeer, de kwaliteit van de content en de motivatie binnen het team ten goede.
Geen eilandjes
Veel redacties zijn nog georganiseerd rondom een kanaal. Ze maken alleen print. Of alleen online of alleen social. Dat is niet efficiënt. Eén redactie zou verantwoordelijk moeten zijn voor de productie van verhalen over alle kanalen heen. En naast productie moet er op de redactie ook aandacht zijn voor publicatie en distributie. Met één werkproces over alle kanalen creëer je meer efficiëntie in de redactievoering. en dan blijft er tijd over om meer of betere verhalen te maken.
Publicatieschema en contentkalenders
Een goed lopende redactie werkt met vaste formats, crossmediale publicatieschema’s. Dat zijn processen waarin alle content die een redactie gaat produceren, staat vastgelegd in vorm, functie en frequentie. Op het laatste moment wordt daar de juiste inhoud bij gezocht. Die gaat in de contentkalender. Voor het plannen van artikelen in tijdschriften en kranten is een ‘plank’ heel gebruikelijk. Ook voor publicaties online en op social media moet zo’n manier van plannen ook gemeengoed worden. Met de juiste inzichten kom je tot het maken van een ‘super-plank’ voor al je kanalen.
Content Atomisatie
Veel (online) redacties zitten in een vast patroon van produceren en publiceren. Maar er is meer. Via een systeem van Content Atomisatie worden grotere contentproducties in delen (atomen) aan de doelgroep aangeboden op verschillende momenten en via allerlei verschillende kanalen. Met het herhaald en gefragmenteerd publiceren van verhalen, verhoog je de mediadruk op je kanalen, zonder telkens nieuwe content te maken. Traffic wordt hoger en zo ook de ROI (return on investment) van content. Zo haal je als redactie het maximale uit je content, optimaliseer je bereik en engagement.
Redactionele workflow
Bij een goed crossmediaal werkproces hoort ook een heldere taakverdeling. Crossmediale redacties moeten zich met meer zaken bezighouden, dan alleen de productie en publicatie van content. Ook de promotie en de analyse ervan is belangrijk. Welke disciplines heb je nodig om stevig in te zetten in een nieuwe en social manier van communiceren en hoe organiseer je dat?
Inhoud van de cursus
De training bevat theorie, praktische voorbeelden en oefeningen. De training duurt van 10.00 uur tot 16.30 uur (kan een half uurtje uitlopen). Deze hoofdonderwerpen worden behandeld:
- Ontwikkelingen in het medialandschap
- Team en werkzaamheden en inrichting crossmediale redactie
- Bepalen gebruikersbehoeften
- Werken met crossmediale formats
- Hoe werkt Content Atomisatie?
- Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
- Komen tot een crossmediale contentkalender
- Inzicht in tools voor plannen en samenwerken
Kosten training Grip op Crossmedia
De training duurt van 10.00 uur tot 16.00 en is inclusief lunch en een naslagwerk met praktische gegevens om te delen met collega’s. Redacteuren, communicatiemedewerkers en content marketeers kunnen zich individueel inschrijven. De training wordt in company gegeven aan groepen en wordt op verzoek aangepast aan de thematiek of uitdagingen van de redactie of uitgeverij. De kosten bedragen €2.150 voor een hele dag (inclusief verschillende oefeningen en workshop-elementen) en €1.250 voor een halve dag (zonder workshop), exclusief BTW en reiskostenvergoeding.
Content Playbook
De training is gebaseerd op theorieën uit het boek: Content Playbook, geschreven door Carolien Vader. Via deze link kun je het boek: Content Playbook bestellen. Daarin staat de theorie van de training nog eens goed omschreven. Aankoop van het boek is niet verplicht, maar levert wel goed leesvoer op voorafgaand en na afloop van de training.