Podcast: Madeleijn van den Nieuwenhuizen van Zeikschrift over inclusiviteit in de media

Madeleijn van den Nieuwenhuizen is met haar Instagram Account Zeikschrift beducht bij menig redactie. Als mediacriticus stelt ze misstanden aan de kaak op het gebied van stereotypering.

Cultuuromslag

Ze vertegenwoordigt een groeiende groep kritische mediaconsumenten die van bladen en kranten verwacht dat er rekening gehouden wordt met inclusiviteit. In deze aflevering van ‘komt een blad bij de dokter’ praten Carolien Vader en Madeleijn van den Nieuwenhuizen over de cultuuromslag die nu gaande is in het medialandschap en over de misstanden die dat teweeg hebben gebracht. Over steroetypering, misinformatie en inclusiviteit. Natuurlijk komen er in dit gesprek ook hele goede voorbeelden voorbij en tips voor redacties die meer willen doen aan diverse representatie in hun bladen.

Over Zeikschrift

Madeleijn van den Nieuwenhuizen (28) is drie jaar geleden begonnen met jaar Instagram Account @zeikschrift. Ze heeft inmiddels 47.000 volgers die dagelijks meekijken met haar updates uit kranten en tijdschriften. Verder schrijft ze geregeld essays voor VOGUE en opiniestukken voor o.a. Parool en NRC, en werd door het feministische OPZIJ geplaatst in de top 10 meest invloedrijke mediavrouwen.

Over Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Madeleijn van den Nieuwenhuizen is naast mediacriticus ook rechtshistoricus. Ze behaalde haar Master in politieke geschiedenis aan Columbia University in New York en werkt nu als Fulbright PhD-kandidaat aan de City University of New York, waar ze onderzoek doet naar rechtsgeschiedenis en politieke corruptie.

Links uit het gesprek

In het gesprek komt een aantal tips voorbij:

#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.