Ligt jouw bladformule al jaren onderin de la? Hoogste tijd om een nieuwe Content- en Kanaalstrategie te maken. In deze training nemen we je mee in verschillende stappen, theorieën en modellen die je nodig hebt voor het schrijven van een content- en een kanaalstrategie.
De training over content- en kanaalstrategie is speciaal ontwikkeld voor redacties, content teams, communicatiemedewerkers en content marketeers. Voor iedereen die beroepsmatig bezig is met content en wat meer sturing wil in de huidige processen. Ook is de training uiterst geschikt voor mensen die een nieuwe contentplatform willen lanceren of willen werken aan de herpositionering van bestaande (media)merken.
Waarom een contentstrategie?
Vaak werken redacties met een strategisch document dat jaren geleden (rond de lancering) is opgesteld door voorgangers of uitgevers. Vaak liggen deze plannen het stof te vergaren. Formules die ouder zijn dan 5 jaar zijn, voldoen niet meer. Het medialandschap is zo drastisch verandert, en in het kielzog ook de mediaconsument. Contentstrategieën of -formules zullen dus moeten worden herzien, want immers: met een plan wordt alles beter.
In dit dynamische medialandschap is stuurloos ronddobberen als content team weinig efficiënt. Bovendien kost het te veel energie om telkens over verhalen te vergaderen. Het is binnen een redactie of content team erg belangrijk om een breed gedragen strategie te hebben om de redactionele koers te bewaken.
Relevantie en doelgroepbehoeften
In een Content Strategie ga je werken aan verschillende bepalingen. Bijvoorbeeld het vastleggen van doelgroep segmenten en hun behoeftes. Maar ook de intentie van communicatie of het (media)merk ten opzichte van deze groepen. In de training krijg je handzame modellen op basis waarvan je met je team zelf beslissingen kunt nemen over de te stellen doelen, doelgroep bepalingen en de te vervullen behoeften. Op basis van dit strategische fundament ga je verder met het vastleggen van vaste formats (of rubrieken) waaruit de content gaat bestaan.
Waarom een kanaalstrategie?
Keuzes maken is ook belangrijk voor een kanaalstrategie? Een kanaalstrategie is een plan voor het optimaal laten functioneren van de digitale communicatiestromen van een merk of een organisatie. Wat heel belangrijk is bij een kanaalstrategie is dat je dus niet alleen kijkt naar de content, maar juist ook de keuze van, de doelstellingen van en de inzet van kanalen. We hebben het dan over zogeheten owned media: het eigen blad, de website, de nieuwsbrieven, de apps, de podcasts en alle social media van een merk of een organisatie.
Voor wie?
Deze training wordt alleen in company gegeven en geeft redacties, content teams, communicatieafdelingen en contentmarketing teams handreikingen om met een eigen content- en kanaalstrategie aan de slag te gaan. Let op: De training bevat veel theorie, modellen en een stappenplan die naderhand zelfstandig door teams moeten worden doorlopen. Een content- en kanaalstrategie is complex en zeker niet in een dag geschreven. Op verzoek kan aan de training een adviestraject worden gekoppeld waarin de strategen van Bladendokter teams bijstaan in het maken van de keuzes en het schrijven van de strategie.
Inhoud van de training
- Introductie over het veranderende medialandschap
- Kort overzicht van verdienmodellen
- Soorten media, doelstellingen conversies bepalen
- Doelgroepen en segmenteren
- Gebruikersbehoefte vastleggen
- Formats bepalen
- Crossmediale aanpak
- Kanaalstrategie
- Publicatieschema’s en content kalenders
Kosten training Content- en Kanaalstrategie
De training vindt alleen in company plaats. Dat kan zowel virtueel of fysiek bij jou op de redactie. De training duurt een hele dag en bevat verschillende workshop elementen. De training kan op verzoek aangepast worden aan de thematiek of uitdagingen van de redactie of uitgeverij. De kosten bedragen €2.150,- voor een hele dag (van 9.30 tot 16.30 uur), exclusief BTW, reiskostenvergoeding en eventuele kosten voor zaalhuur of catering. Deelnemers krijgen achteraf een handout met de belangrijkste sheets (digitaal per pdf). Het is ook mogelijk om voor deelnemers een kopie van Content Playbook te bestellen, dat is een handig naslagwerk over content en kanaalstrategie.