Masterclass digitale transformatie in de media en communicatie

Start: 29 januari 2025 | Bladendokter organiseert in begin 2025 een nieuwe masterclass van 6 sessies over digitale transformatie in media en communicatie. Deelnemers krijgen antwoorden op alle vragen die spelen op het gebied van digitalisering, crossmediaal uitgeven, AI, online marketing en communicatie en nieuwe verdienmodellen voor media. Ze krijgen handreikingen voor het schrijven van een eigen strategisch plan voor de toekomst van het eigen mediamerk.

De masterclass is ontwikkeld voor uitgevers, hoofdredacteuren, communicatiemedewerkers, contentmarketeers en marketingmedewerkers bij mediamerken, in contentmarketing en communicatieafdelingen. Na afloop van de sessies hebben deelnemers een goed inzicht in de belangrijkste aspecten van online uitgeven en de digitalisering van de media. Ook kunnen ze betere strategische beslissingen nemen in dit snel veranderende medialandschap.

In 6 sessies van 3 uur word je op to date gebracht over de effecten van digitalisering en de strategische antwoorden die je daar als uitgever, redactie of communicatieafdeling tegenover kunt stellen. Elke sessie wordt één onderwerp uitvoerig behandeld.

Tijdsbelasting: 6 lessen, 3 uur per week

De masterclass vindt plaats op het kantoor van Bladendokter in Amsterdam-Westerpark. Er is plek voor maximaal 6 mediaprofessionals. Op deze manier is er ook aandacht voor persoonlijke vragen, intervisie en is er hulp bij het schrijven van de eigen strategieën.
Elke sessie krijg je als deelnemer inzicht in één bepaald aspect van online uitgeven. Aanvullend zijn er praktijkopdrachten die gedurende de week (in je eigen werktijd en met je eigen team) moeten worden uitgevoerd (maximale tijdsbelasting van dit huiswerk is 2 uur p/w). Deze opdrachten staan in een persoonlijk werkboek en moeten bijdragen aan een eigen strategisch plan.

Inhoud

  • Week 1:
    Noodzaak voor digitalisering: het veranderende medialandschap, de veranderende consument en digitale transformatie in communicatie en media.
  • Week 2:
    Contentstrategie, de zoektocht naar toegevoegde waarde van magazines en nieuwe verdienmodellen vooruitgevers.
  • Week 3:
    Focus op eigen kanalen en doelgroep benadering: digitale verkeersstromen via website (SEO) en e-mail, meer over personalisatie van media. Aandacht voor kanaalstrategie.
  • Week 4:
    Focus op distributie via andere kanalen: social media en de opkomst van verticale video
  • Week 5:
    Content Playbook: Content Atomisatie en Crossmediale workflows, hoe richt je een crossmediaal team in en zorg je voor meer efficiëntie?
  • Week 6:
    Data en AI: Hoe ga je doelen bereiken,  en welke KPI’s horen daarbij? Wanneer is content succesvol en hoe kom je tot een data gedreven werkwijze? Verder: AI op de redactie. Hoe zet je AI in als hulp bij (eind)redactie.

Vragen of inschrijven

Deelname aan de cursus kost €1.495 (excl. btw) per persoon voor de gehele cyclus van 6 sessies. Heb je vragen over de masterclass, of wil je je inschrijven? Vul dan onderstaand formulier in. De Masterclass wordt telkens op een woensdagochtend en om de twee weken georganiseerd tussen 9.30 en 12.30 uur op het kantoor van Bladendokter in Amsterdam. Data zijn:

Start 2025
Aan het begin van het jaar start een nieuwe cyclus. De sessies zijn telkens op woensdagochtend tussen 9.30 en 12.30 uur. De data voor het 2025 zijn:
Sessie 1: 29-01
Sessie 2: 12-02
Sessie 3: 26-02
Sessie 4: 12-03
Sessie 5: 26-03
Sessie 6: 09-04

     

    0 replies on “Masterclass digitale transformatie in de media en communicatie”