Roularta werkt aan een nieuwe tijdschrift-app

Erwin van Luit Roularta Nederland

Het is inmiddels een jaar geleden dat de overname van New Skool media werd afgerond. CEO Erwin van Luit kijkt tevreden terug op de overname door het Belgische familiebedrijf Roularta. De oude New Skool Media is in een klap onderdeel van een grote, internationale uitgever met merken in Nederland, België en Duitsland.

Nu de overname is afgerond gaat alle aandacht naar de digitalisering van de merken, waarvan Van Luit vindt dat het de hoogste tijd is. Dat zegt hij in de podcast van Bladendokter, in gesprek met Carolien Vader. Van Luit bedoelt daarmee vooral het verdienen aan digitale abonnementen. Maar ook met het digitaliseren van de merken zelf. Hij verwacht dat redacties content maken voor alle kanalen. En bij Roularta Nederland zijn inmiddels online regisseurs aangesteld die de redacties daarin ook ondersteunen.

Roularta introduceert een app voor digitaal tijdschriften lezen

Het vinden van nieuwe verdienmodellen heeft volop de aandacht. Van Luit vertelt dat er bij New Skool al aardig wat ervaring is opgedaan op het gebied van events en e-learning. Een van de nieuwe ambities is om op een korte termijn een app op de Nederlandse markt te introduceren, waar content van verschillende Roularta-merken beschikbaar wordt gesteld aan digitale abonnees. “In België was Roularta al bezig met de ontwikkeling van de ‘Mijn Magazine-app’, waarop abonnees meerdere titels kunnen lezen. Deze app maken we nu geschikt voor de Nederlandse markt”, zegt Erwin van Luit.

Schaalvergroting en content delen

Nu het voormalige New Skool Media onderdeel is van een internationale uitgever, liggen er kansen om Nederlandse titels in het buitenland te introduceren en andersom. Maar daar zijn volgens Erwin van Luit nu geen concrete plannen voor. “Wel zijn we bezig met het uitwisselen van content tussen de Nederlandse en de redacties in België en Duitsland. En ook worden er achter de schermen systemen geïntegreerd.” Hier is volgens Van Luit vooral een efficiëntieslag te behalen.

Dalende oplages en stijgende kosten

Dat digitaal lezen een toekomst heeft, daar gelooft Erwin van Luit in. Hij is naast CEO van Roularta Nederland sinds kort ook benoemd als voorzitter van de Magazine Media Associatie, de branchevereniging van tijdschriftuitgevers in Nederland. Van Luit vertelt in de podcast dat de branche redelijk onder druk staat met dalende oplages aan de ene kant en de stijgende prijzen voor papier en distributie aan de andere. Zaken die de branchevereniging het hoofd wil bieden door onder andere kennis uit te wisselen tussen de aangesloten leden.

Ondanks de stijgende prijzen heeft Roularta het afgelopen jaar winst gemaakt. Erwin van Luit deelt dan ook graag advies aan mede-uitgevers. “Zorg dat digitalisering serieus neemt en inzet op nieuwe verdienmodellen.”

 

 

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Roularta werkt aan een nieuwe tijdschrift-app”