Podcast: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest

Bram Mullink van Quest over de nieuwe strategie - podcast Bladendokter

Quest bestaat 20 jaar en viert het jubileum met een nieuwe strategie. Er komt een grotere focus op online en een paywall op Quest.nl. Bram Mullink is sinds oktober de nieuwe hoofdredacteur. In  een gesprek met Carolien Vader van Bladendokter vertelt hij in deze podcast over de nieuwe koers van Quest.

Quest kan terugkijken op 20 succesvolle jaren. Direct na de lancering had het blad al een snel groeiende oplage van 100.000 abonnees in 2004 tot 192.500 in 2010. Daarna zetten – net als bij zo veel andere bladen in Nederland – de daling in door de opkomende concurrentie van online en social media. In 2016 had Quest nog 136.000 lezers. Daar zijn er in 2024 nog 64.500 van over.

Quest lanceert een paywall

Waar lezers in print misschien verdwijnen, weten ze Quest ze al jaren online te vinden. De website van Quest trekt maandelijks 1 miljoen pageviews. Bram Mullink vertelt dat hij, samen met de redactie de komende maanden gaat werken aan het vergroten van dit online bereik door meer berichten online te publiceren. Mullink heeft een journalistieke achtergrond (onder andere bij BNR Radio) en zal ook wetenschappelijk nieuws toevoegen aan de site. Ook komt er een paywall. Abonnees van het blad krijgen toegang tot premium online verhalen. En naast een regulier abonnement, kun je nu ook kiezen voor een digitaal abonnement op Quest.

Nog maar 13 nummers per jaar

Quest heeft enkele jaren geleden het printportfolio herzien. Voorheen verschenen er 26 nummers per jaar. In 2022 werd er gestopt met specials zoals Quest Historie en Quest Psychologie. Nu verschijnt Quest eens in de vier weken (13 keer per jaar) en zijn er specials, zoals een puzzelboek, een vakantieboek en een scheurkalender.

Luister de podcast met Bram Mullink

Meer weten over de toekomst van Quest? Luister dan de podcast via de link hierboven of abonneer je op de podcast van Bladendokter via Spotify of jouw favoriete podcast app (zoekwoord: Bladendokter).

Over Bram Mullink

Bram Mullink is sinds oktober 2023 de nieuwe hoofdredacteur van Quest. Hij volgt Maartje de Gruyter op, die de rol als hoofdredacteur ad-interim vervulde. Mullink heeft een journalistieke achtergrond. Hij werkte de afgelopen zes jaar bij BNR Nieuwsradio. De afgelopen jaren was hij adjunct-hoofdredacteur van de zender en van BNR Podcasts. Eerder was hij redacteur bij Avrotros, RTL en AT5.

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest”