Op 13 december 2023 verschijnt het 100ste nummer van &C. Het magazine dat Chantal Janzen 6 jaar geleden op de markt bracht. In deze podcast vragen we hoe het gaat met &C en hoe het is om als relatief jong mediamerk het hoofd boven water te houden. De antwoorden op deze vraag komen van hoofdredacteur Debby Nobel en commercieel directeur Denise Cornelisse.
Chantal Janzen lanceerde in januari 2018 haar eigen mediamerk &C (spreek uit: and see). Met elke maand een glossy, verschillende specials – zoals een vakantieboek en baby specials – een videokanaal, app en webshop. In de afgelopen jaren heeft &C gezocht naar een goede positionering tussen andere lifestyle mediamerken zoals LINDA., Elle en Cosmopolitan. Waarin onderscheid &C zich? Hoe gaat het met de oplage en het online bereik? Hoe gaat &C om met haar adverteerders? En welke verdienmodellen heeft &C gekozen?
In deze podcast vertellen Debby Nobel, hoofdredacteur van &C, en Denise Cornelisse, commercieel directeur en manager van &C Brandstudio, over het reilen en zeilen van het merk. Het mediamerk van Chantal Janzen en haar echtgenoot Marco Geeratz laat zich vooral inspireren door mediamerken als Goop (het internationale lifestyle mediamerk van actrice Gwyneth Palthrow). Kansen ziet het merk in e-commerce en een goede samenwerking met adverteerders. Zo maakte &C in samenwerking met Etos de moeder- en kind glossy ‘Oh Baby’ (oplage 90.000 exemplaren) en lanceert het begin december 2023 het nieuwe in flight magazine van Transavia.
In de podcast wordt gesproken over de oplagecijfers en het online bereik van &C. Door vooral de losse verkoop te concentreren in de randstad, blijven de cijfers op peil, zegt hoofdredacteur Debby Nobel. Het online bereik van &C blijft achter, omdat de redactie pas vorig jaar veel aandacht is gaan besteden aan het digitaliseren van de content. In de grafiek hieronder zie je de bereikcijfers van alle grote magazines in Nederland en kun je de resultaten van &C vergelijken met andere titels.
Meer lezen over deze cijfers? Lees het artikel: Dit zijn de grootste magazines van Nederland.
Op 13 december 2023 verschijnt het 100ste nummer. Volgens hoofdredacteur Debby Nobel een jubileum om niet te missen met 100 prijzen die worden weggegeven en interviews met 100-jarigen die hun levenslessen delen. Beluister de podcast via de link hierboven of via Spotify.
2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.