Team Bladendokter een training voor mensen die willen starten met een podcast of al een podcast hebben. De training beslaat anderhalve dag en wordt georganiseerd in Amsterdam.
De training is bedoeld voor mensen die rondlopen met een idee voor een podcast. Zij krijgen informatie over alle zaken die nodig zijn om te starten met podcasts. Ook krijgen ze informatie over hoe je een podcast in de markt zet en luisteraars krijgt. De training is ook geschikt voor bestaande (media)merken die een podcast willen toevoegen aan hun portfolio en inspiratie nodig hebben bij het ontwikkelen van een succesvol concept. De training is ook geschrikt voor merken of mensen die al een podcast hebben, en hun podcast naar een hoger niveau willen tillen.
Podcasts: populair en professioneel
Podcasts zijn populair. Steeds meer luisteraars in Nederland kiezen voor de podcast als tijdverdrijf in de auto, de trein en tijdens het sporten en koken. Een prima manier voor (media)merken en makers om informatie over te brengen en doelgroepen te inspireren.
Van zakelijk tot gezellig
Je hebt ontzettend veel verschillende podcasts: zakelijke podcasts, podcasts die een sterk verhaal vertellen, podcasts als extensie van bestaande mediamerken, podcasts die theoretisch zijn en uitleg geven, bijpraat podcasts. Ondanks de verschillen hebben veel podcasts in gemeen dat ze steeds professioneler worden en ook steeds meer luisteraars krijgen. Maar dat gaat niet vanzelf.
Training: starten met podcasts
De training Starten met podcasts duurt 10 uur (anderhalve dag) en bestaat uit twee delen.
Deel 1: THEORIE EN CONCEPT
Dag 1 van 10.00 – 17.00 uur. Datum: in overleg
In het eerste deel starten we ’s ochtends met een theoretisch kader, waarin we inzoomen op de volgende zaken:
- Cijfers over gebruik in Nederland
- Inzicht in doelgroep gedrag
- Tools voor het opnemen en monteren
- Inzicht in benodigde apparatuur
- Platforms voor hosting en publicatie
- Het maken van een huisstijl en logo
- Een stappenplan over hoe te starten
We vervolgen de dag met het middagprogramma, dat geheel in het teken staat van conceptontwikkeling (of doorontwikkeling).
- Je krijgt inzicht in verschillende formats
- Je leert concurrentie-analyses maken
- Inzicht in het maken van draaiboeken en scripts
- Je krijgt oefeningen om jouw eigen podcastconcept vorm te geven en beter te maken
- Je krijgt huiswerk mee waarmee je zelf aan de slag gaat
Deel 2: PITCH EN PLAYBOOK
Dag 2 van 13.00 – 17.00 uur Datum: in overleg
In het tweede deel van deze training heb je een week de tijd gehad om te werken aan je concept en het maken van de eerste scripts of draaiboeken. Ook heb je nagedacht over vormgeving, frequentie, doelgroep en additionele kanalen.
- Je pitcht jouw podcast voor de groep en krijgt feedback op jouw plan
Daarna gaan we verder met het Podcast Playbook. Dat is een handzaam plan voor de uitrol van jouw podcast, de marketing van jouw podcastmerk en het verkrijgen van zoveel mogelijk luisteraars. Het is een theoretisch gedeelte over:
- Inzicht in abonneewerving en ratings
- Tips voor de online marketing van jouw podcastmerk
- Start met andere kanalen, zoals een nieuwsbrief, een site en/of pagina op Instagram, Facebook of LinkedIn.
- Crossmediale contentplanning
Na anderhalve dag heb je genoeg informatie om succesvol een podcast in de markt te zetten of je bestaande podcast naar een hoger plan te tillen.
De leerdoelen van de training zijn
-
- Je krijgt informatie over conceptontwikkeling van podcasts
- Je leert alle technische aspecten voor het opnemen, monteren en publiceren van podcasts
- Je krijgt inzicht in benodigde apparatuur
- Je leert hoe je een podcast in de markt zet
- Je leert hoe je luisteraars krijgt
Meer informatie en inschrijven
De training wordt georganiseerd in Amsterdam, aan de Nieuwpoortkade 2A, 1055 RX Amsterdam. Deelnemers kunnen zich individueel opgeven. De kosten bedragen: € 599,- voor beide dagen (inclusief lunch op dag 1 en een handout van het Playbook op dag 2). Kosten zijn exclusief 21% btw. Data, in overleg met de inschrijvers. Trainers: Jonas Nouwen en Carolien Vader van Bladendokter.nl. De training kan ook in company worden gegeven, natuurlijk gaan we dan helemaal in op de casus van de klant en ligt er na 2 trainingsdagen (elk 6 uur) een kant-en-klaar concept en een uitgewerkt Playbook voor de lancering. Neem contact op voor meer informatie.
Photo by Jonathan Farber on Unsplash