Je eigen magazine
Een eigen tijdschrift lanceren. Voor de één een droom, voor de andere een slimme marketingtool of een belangrijke schakel in de communicatiestrategie. Er worden in Nederland veel bladen gestart. Sterker nog: ons land kent de hoogste magazine dichtheid ter wereld. Publieksbladen, relatiemagazines, vak- en branchebladen, verenigingsmagazines, tijdschriften voor interne communicatie of de lobby. Zowel online als op papier, of een combinatie ervan. Het is op het gebied van lanceringen even rustig geweest. Maar tegenwoordig zijn uitgevers weer actief met nieuwe mediamerken.
Bij een lancering van een nieuw tijdschrift komt heel veel kijken. Bladendokter heeft een programma voor klanten die een blad willen starten. Het betreft een stappenplan waarin een aantal go/no go momenten zijn ingepland. Afhankelijk van de doelstelling van het blad kunnen de stappen verschillen. Maar voor alle klanten geldt dat het programma een goed inzicht moet geven in de communicatiebehoefte, de crossmediale keuzes en de financiële consequenties. De stappen staan hieronder. Op verzoek kunnen de stappen worden beperkt of juist uitgebreid.
Sessie 1: Analyse communicatiebehoefte klant en doelgroep en advies over de huidige marktontwikkelingen.
Sessie 2: Brainstorm over bedrijfsvisie, strategie en intentie. Antwoord op de vraag waarom en waarover.
Sessie 3: Inzicht in financiën, distributie, aanzet tot businessplan.
Sessie 4: Brainstorm over archetype, toonzetting en contentstrategie
Sessie 5: Brainstorm over thematiek, pijlers, moodboards en imago.
Sessie 6: Planning, creatieve invulling en pitches.
Sessie 7: Kanalen kiezen, inrichten en optimaliseren.
Sessie 8: Start, begeleiding, analytics, PR en advies.
Sessie 9: De (online) marketing van merk en content.
Sessie 10: Community building en management.
Wil je meer weten? Neem dan contact op