Nederlanders zitten gemiddeld twee uur per dag op sociale media. Daar zien ze niet alleen de berichten van hun vrienden, familie en bekenden, maar ook de content van uitgevers en merken. De vraag is dus niet óf je als merk social media moet gebruiken (die moest je 15 jaar geleden stellen), maar hoe je als merk impact kunt blijven maken bij de miljoenen Nederlandse social mediagebruikers.
Laten we de beroemde uitspraak van René Descartes (1596 – 1650) een andere benadering geven: “ik deel, dus ik ben”. Wie niet op social media aanwezig is, zal door miljoenen Nederlanders over het hoofd worden gezien. Maar social media alleen inzetten als link-machine om traffic te krijgen naar je site, is niet efficient. Steeds meer social media platforms proberen hun gebruikers binnen het platform te houden en organisch bereik (de hoeveelheid views via social) is al jaren aan het dalen. Een succesvolle inzet van Instagram, Facebook, LinkedIn, X en TikTok vraagt om een bredere inzet met andere formats.
De opkomst van verticale, visuele content
Je ziet dat social media platforms de afgelopen jaren enorm veranderd zijn. Van een simpele tweet (140 karakters tekst) in 2006 tot de snelle opkomst van verticale video (Instagram Reels en TikTok) in 2020. Ook zie je dat het gebruik van de meer visuele social media platforms, zoals Instagram en TikTok enorm in gebruik aan het stijgen zijn en dat de meer traditionele platforms, zoals X (voorheen Twitter), LinkedIn en Facebook nauwelijks meer groeien. Uitgevers, bedrijven en organisaties doen er dus goed aan om hun social media strategie te herijken. Dat heeft ook te maken met de verwachtingen. Een goede inzet van social media kan leiden tot een groter bereik (zeker met herhaalde distributie van artikelen), maar ook engagement is belangrijk.
Waarom een social media training?
Social media is als fenomeen al twintig jaar oud en heeft zich in de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Er komen steeds meer nieuwe features bij en ook zijn de algoritmes flink veranderd. Bovendien laat onderzoek zien dat er een groot verschil is in social media consumptie tussen een oudere en een jongere doelgroep. Inzichten in zowel de nieuwe toepassingen, de werking van algoritmes als het gebruik door doelgroepen zijn belangrijk voor organisaties en bedrijven om de juiste social media-inzet te bepalen.
Voor wie
De training: Impact maken op Social Media is speciaal bedoeld voor uitgevers, redacteuren, communicatiemedewerkers en online- en contentmarketeers die verantwoordelijk zijn voor social media of die overwegen om de social media strategie te herzien. De training wordt in company worden gegeven, en is ook zeer geschikt als inspiratiedag voor redacties of communicatie- of marketingteams. De training geeft genoeg handvatten voor teams om aan de slag te gaan met een hernieuwde inzet van social media en met nieuwe formats (denk carousels, stories, reels).
Inhoud van de training
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Inzicht in social media gebruik in Nederland (of België)
- Inzicht in het algoritme
- Basisstrategie social media met KPI’s
- Meer traffic via social media
- Sturen op meer volgers en engagement
- Stories strategie
- De inzet van vertical video (met workshop)
- Tools zoals Capcut en Canva
- Statistieken, advertising en groei
Nodig voor de social media training
Het is handig als deelnemers aan deze training toegang hebben tot de social media accounts van het (media)merk waarvoor ze werken. Meedoen met privé-accounts is ook prima. De training heeft ook workshop elementen, zoals filmen met je smartphone (green screen), voice overs inspreken, grafische stories maken. Dus er is genoeg te doen!
Praktische informatie
De training duurt een hele dag of een halve dag (zonder workshop elementen) en wordt alleen in company worden gegeven. Datum en plaats is dus altijd in overleg met het team.
- Kosten: De training kost € 2.150,- (ex btw) voor een hele dag en ™ 1.250 voor een halve dag voor maximaal 12 deelnemers. Dat is inclusief een hand-out met de belangrijkste gegevens en tips