Podcast: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers

De eerste LINDA. werd in september 2003 gelanceerd en het merk veroverde in een korte tijd een groot aandeel op de magazine markt. In deze podcast praat Carolien Vader van Bladendokter met Karin Swerink, hoofdredacteur van LINDA. Aan bod komen de successen van de afgelopen twee decennia, de nieuwe koers van LINDA. en de voortdurende digitalisering van het magazinemerk.

Swerink kijkt in de podcast terug op spraakmakende successen van LINDA., zoals het eerste nummer, dat in een mum van tijd was uitverkocht en moest worden herdrukt. Of de actie waarbij nieuwe abonnees van LINDA. een nacht met een gigolo als welkomstgeschenk konden kiezen (of een tas). De spraakmakende covers met Arie Boomsma, Georg Clooney, Michelle Obama en natuurlijk met Linda de Mol zelf, in haar bikini.

Karin Swerink vertelt ook over de nieuwe koers die de redactie van LINDA. gaat varen. Het mediamerk gaat door met het aankaarten van spraakmakende onderwerpen die veel publieke discussie losmaken, zoals de specials rondom online shaming en body positivty. Alleen wil de redactie niet aanzetten tot polarisatie, maar zorgdragen voor het feit dat vrouwen juist bij elkaar komen. In het voorwoord van het jubileumnummer schrijft Linda de Mol: “Wij willen de wereld van de lezer vergroten, en tegelijkertijd vrouwen dichterbij elkaar brengen”.

Ook zet LINDA. de komende jaren de digitalisering voort, aldus Karin Swerink. De printredactie en de online redactie zijn samengevoegd en ook op Linda.nl worden lange interviews en mooi beeldmateriaal gepubliceerd. Op Linda.nl is afgelopen zomer een paywall geïnstalleerd zodat vaste abonnees toegang krijgen tot deze premium content. Swerink erkent in de pdocast dat de toekomst van LINDA. steeds digitaler wordt.

Beluister het interview met Karin Swerink via de player hierboven. En vergeet je niet te abonneren op de podcast, bijvoorbeeld via Spotify of Apple podcasts. Meer gesprekken vind je hieronder.

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers”