Podcast: Elger van der Wel over het veranderende medialandschap

Podcast Elger van der Wel

Er staat uitgevers een spannende tijd te wachten. Het medialandschap is aan het verschuiven. De tijd dat je via social media zonder al te veel moeite een hoog bereik kon behalen, is voorbij. En gaan consumenten nog naar antwoorden op sites zoeken, als ze alles aan ChatGPT kunnen vragen?

Die verschuiving in het huidige medialandschap heeft aan de ene kant met de algoritmes te maken, maar ook de steeds toenemende concurrentie speelt een rol.Tegelijkertijd verandert ook de mediaconsument zelf. Veel mediagebruikers stappen over van ‘traditionele social media’ zoals twitter en Facebook, maar meer visuele platforms, zoals TikTok en Instagram, die niet zozeer gericht zijn op de traffic naar buiten, maar meer focus hebben op engagement binnen het platform zelf.

Dat betekent dat uitgevers meer belang moeten hechten aan de directe relatie die ze opbouwen met hun lezers (en kijkers en luisteraars), zo meent Elger van der Wel. In de podcast van Bladendokter gaat hij in gesprek met Carolien Vader over de verschuivingen die nu gaande zijn in het medialandschap. Zowel Van der Wel als Vader werken als mediastrateeg en ‘media watcher’ en dat levert een aardig gesprek op over de uitdagingen die uitgevers te wachten staan.

Aan bod komen onderwerpen als: dalende bereikcijfers, social media gebruik, wijzigende algoritmes, het belang van nieuwsbrieven, de toekomst van SEO en search, artificiële intelligentie in de media, paywalls (wel of niet doen) en de beste manier om relevant te blijven als mediamerk. Ook worden recente ontwikkelingen besproken, zoals het faillissement van Vice Media, en het feit dat Time Magazine stopt met z’n paywall.

Over Elger van der Wel

Elger van der Wel werkt als freelance mediastrateeg en werkte onder andere bij de NOS, het FD, New Skool Media, Talpa en Glow FM. Hij is betrokken bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en is part-time docent aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Hij is auteur van de nieuwsbrief, genaamd ‘Elger’. In zijn nieuwsbrief praat hij abonnees wekelijks bij over online media en innovatie in de journalistiek.

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Elger van der Wel over het veranderende medialandschap”