Podcast: Bastiaan van Schaik over de terugkeer van Avantgarde als modeglossy in oktober 2025

Bastiaan van Schaik is de nieuwe hoofdrdacteur van Avantgarde, dat in het najaar na 13 jaar weer verschijnt.

Avantgarde krijgt een herlancering en ligt begin oktober weer in de winkels. De modeglossy wordt redactioneel aangestuurd door Bastiaan van Schaik. Avantgarde gaat zich vooral op print richten. Het plan is om twee keer per jaar te verschijnen in het voor- en najaar. De eerste editie wordt 360 pagina’s dik.

Het plan om Avantgarde nieuw leven in te blazen, is geïnitieerd door uitgever Floris Müller. Hij is uitgever van PBQ Media en was onder andere verantwoordelijk voor de uitgave van Numéro Netherlands. Omdat de productie van Numéro eind 2024 is gestopt, was Müller op zoek naar een nieuwe titel. In overleg met Bastiaan van Schaik en Audax is het plan uitgewerkt om Avantgarde opnieuw uit te brengen.

Avantgarde – 1980-2012

Avantgarde verscheen tussen 1980 en 2012 op de Nederlandse Markt. Het magazine werd in 1980 bedacht en uitgebracht door Eric Peute en Peter Barneveld, die zowel uitgevers als hoofdredacteuren waren en het blad maakten in hun Wassenaarse villa. Later is het verkocht aan Audax, de uitgever die nog altijd de rechten op het merk bezit. Müller heeft nu de licentie voor de heruitgave verworven en Audax blijft betrokken bij de distributie van de heruitgave.

Avantgarde 2025

Bastiaan van Schaik is de nieuwe hoofdredacteur van Avantgarde. Hij is een bekende stylist en was als hoofdredacteur betrokken bij Jacky, the Luxury List en werkte als digitaal adjunct van Libelle Daily en Libelle TV. Styling, mode en uitgeven lopen als rode draden door zijn carrière.
Van Schaik was hij als creative director betrokken geweest bij Avant Garde in de Audax-tijd tussen 2000 en 2009. Hij vertelt in de podcast van Bladendokter over het einde van Avantgarde in 2012. Hij noemt het een ‘perfect storm’ met de teruglopende advertentie-inkomsten als gevolg van de financiële crisis en de snelle opkomst van social media in Nederland.

Toch is Van Schaik van mening dat er ruimte is in Nederland voor een nieuwe modeglossy en dat adverteerders anno 2025 graag samenwerken met creatief talent. Hij is dan ook erg optimistisch over de toekomst van Avantgarde. Ook is Van Schaik van mening dat juist jongere mediaconsumenten behoefte hebben aan een glossy die richting en duiding geeft aan het huidige tijdbeeld in mode en lifestyle. Zeker in een overvol medialandschap waar – vooral digitaal – de influencers elkaar overschreeuwen met microtrends en waar digitale content op Instagram en TikTok ze ver afstaat van de werkelijkheid.

Op zoek naar jong talent

Bastiaan van Schaik heeft een drukke zomer tegemoet met de productie van het eerste nummer van Avantgarde 2.0. Hij deed begin mei een oproep op TikTok voor jong talent om zich te melden. Hij heeft ongelofelijk veel reacties gehad en wil kansen bieden voor jonge mediamakers om in Avantgarde een podium te vinden. Wie interesse heeft kan Van Schaik bereiken per e-mail.

Focus op print

Van Schaik vertelt ook dat Avantgarde een focus krijgt op print. In een wereld waar veel tijdschriftmerken hun focus verleggen naar digitale kanalen, gaat de redactie juist de nadruk leggen op de papieren uitgave, die elke editie weer anders wordt.

Credit: portret Bastiaan via Instagram.

Luister het hele gesprek met Bastiaan van Schaik via de link hierboven. Geen podcast missen van Bladendokter? Abonneer je dan via Spotify of je eigen podcast-app.

2025
#64: Erwin van der Zande over 20 jaar Bright

2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Bastiaan van Schaik over de terugkeer van Avantgarde als modeglossy in oktober 2025”