Podcast: Jildou van der Bijl over haar vertrek bij LINDA. na 17 jaar

Jildou van der Bijl stopt bij LINDA

Jildou van der Bijl gaat LINDA. verlaten. Ruim 17 jaar lang was ze hoofdredacteur en creatief directeur van het merk. Onder leiding van Van der Bijl groeide LINDA. als magazinemerk uit tot een van de grootste en meest innovatieve mediabedrijven in Nederland.

Van der Bijl begon in 2006 bij LINDA., nadat het blad in 2003 was gelanceerd door bladenmaker Rosemarijn de Witte. In eerste instantie maakte ze de specials LINDA.wonen, LINDA.mode, en later LINDA.meiden, L’HOMO. en LINDA.man. In 2008 werd ze, samen met Linda de Mol, hoofdredacteur van LINDA. In 2019 stapte Jildou van der Bijl over naar Net5. De laatste twee jaar ontwikkelde ze als creatief directeur onder andere commercieel-creatieve samenwerkingen.

Ze kijkt met trots terug op de periode bij LINDA. en vond het aankomende 20-jarige jubileum van het merk een mooie aanleiding om te stoppen. Ze had al langer de wens om iets anders te gaan doen en kiest ervoor een rustperiode in te lassen om na te denken over een volgende stap.

In gesprek met Carolien Vader van Bladendokter kijkt Jildou van der Bijl terug op haar 17 jaar bij LINDA. en over de evolutie van het merk, zoals het de afgelopen 20 jaar veranderde. Ook heeft ze het over de komst van de digitale extensies en de synergie met tv – nu het merk onderdeel is van Talpa.

Jildou van der Bijl en Carolien Vader gaan uitvoerig in op de veranderingen in het huidige medialandschap, de nieuwe rol van print en het steeds groeiende aandeel van visuele media in het mediadieet van de Nederlandse doelgroep. Als laatste geeft ze advies aan uitgevers hoe om te gaan met de steeds verdere digitalisering van het vak.

Beluister de podcast hier:

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Jildou van der Bijl over haar vertrek bij LINDA. na 17 jaar”