Over ons

header_FB_white

Bladendokter is het bedrijf van Carolien Vader en Jonas Nouwen, gestart in 2002. Carolien Vader is journalist, bladenmaker, spreker en schrijver. Ze is expert in de transitie van traditionele media naar online en social media. Jonas is online strateeg en expert op het gebied van sociale media, online marketing en data. In de unieke mix van strategie, marketing, digitalisering en conceptontwikkeling kunnen Carolien Vader en Jonas Nouwen de vertaalslag maken in dit snel veranderende medialandschap. Ze adviseren uitgevers, organisaties en bedrijven.

Bladendokter houdt zich bezig met advies over de digitale transitie van de media. Wij trainen en adviseren (media)merken bij het ontwikkelen en uitrollen van een crossmediale contentstrategie, kanaalstrategie en crossmediale werkprocessen. Wij ontwikkelen nieuwe (media)merken, versterken bestaande (media)merken en adviseren op het gebied van contentmarketing, positionering, verdienmodellen en crossmediaal en datagedreven werken.
Wij geven advies, presentaties, trainingen en workshops over content, contentstrategie, crossmedia, online marketing, data, AI, en contentmarketing op congressen of op uitnodiging bij bedrijven en uitgevers. Onze dienstverlening:

  • Conceptontwikkeling van nieuwe mediamerken
  • Advies over de transitie van print naar crossmediaal uitgeven
  • Advies over strategie (formule), doelgroep denken, positionering en restyle
  • Advies over data gedreven werken
  • Advies over de inrichting van redacties en efficiënte redactionele workflows
  • Online marketing en groei voor mediamerken
  • Media coaching (1-op-1 bijspijkeren leidinggevenden)
  • Ad interim vervanging (hoofdredactie, online marketing, contentmanagement)
  • Trainingen, lezingen, brainstorms en inspiratiesessies

fb   tw inpinig

  
 

ERVARING DIENSTVERLENING MEEST GESTELDE VRAGEN

KLANTEN

Titels: Quest, Runner’s World, Quote, Ouders van Nu, vt wonen, Vriendin, Psychologie Magazine, delicious., Kidsweek.nl, Happinez, Glamour, bedrock.nl, manners.nl, Wonen&Co, Metro, Vrouw, Elsevier, Margriet, Kiekie krant, Zin, Focus, Eva en Visie (EO), Seasons, Roots, JAN, Kiind, &C, Daphne’s Diary, Den Haag Centraal, Chapeau, Knip Mode, Wendy, Forum, alsmede diverse personeels-, verenigings- en vakbladen.

Uitgevers: WPG, TMG, NDC, Wayne Parker Kent, G+J, New Skool Media, Bindinc, Sanoma, Sdu, VBK, 
BDU Vakmedia, A.W. Bruna, Mediagroep Limburg, VIP Media en Hearst, Mediafederatie.

BEKIJK BEDRIJFSPRESENTATIE

BLADENDOKTER.NL

Bladendokter.nl is een online magazine over media in het algemeen en magazines in het bijzonder. Verschillende keren per week plaatsen we updates over: nieuws en ontwikkelingen rondom magazine media en (online) publishing, opinie artikelen over het veranderende medialandschap, interviews en podcasts met vakgenoten. Adverteren? Graag! Neem even contact op. Medewerkers van Bladendokter zijn:

carolienvader

Carolien Vader

Founder – Carolien Vader is concept-ontwikkelaar voor nieuwe mediamerken en werkt als mediacoach, consultant en strateeg op het gebied van het veranderende medialandschap.

jonas-nouwen

Jonas Nouwen

Co-founder – Jonas Nouwen is online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising. Hij heeft gewerkt met verschillende toonaangevende internetbureaus, uitgevers en mediabedrijven. The Big Story

IN DE PERS

‘Online tijdschriften hebben het moeilijk’ – NPO Radio 1 – Feb ’24

‘Tijdschriftenschap in crisis. Steeds minder ruimte in de supermarkt – Distrifood – nov ’23

‘Maak minder, maar betere content’ – Imprintant – Lente ’23

‘Ga experimenteren met verschillende verdienmodellen – Imprintant – Sep ’21

‘Laat het frequentiedenken los’ – Candid Platform – jun ’21

‘Generieke bladen zijn ten dode opgeschreven’ – Parool – jun ’21

‘Ik verwacht dat er in 2021 nog meer bladen zullen verdwijnen’ – Nieuwsuur – mei ’21

‘Wachten tot de laatste bladenmaker het licht uitdoet, hoeft niet, zegt ze’ – Interview Financieele Dagblad – mei ’21

Bloedbad bij de bladen, ‘de concurrentiestrijd om de aandacht van consumenten is harder dan voorheen’ – analyse Volkskrant – Mei ’21

‘Maak liever minder content, maar van hogere waarde’ – Interview Tekstblad – jan ’21

‘Door de opkomst van influencers werd opeens duidelijk dat je kunt leven van je bekendheid’ – Parool – feb ’20

‘Er is in een klein land als Nederland een enorme hoeveelheid tijdschriften en kranten’ – over de overname van Sanoma – BNR Nieuwsradio – dec ’19

‘De Persgroep heeft afgelopen jaren als een rupsje-nooit-genoeg eerst kranten gekocht’ Over de overname van Sanoma – RTLZ – dec ’19

‘Het hele concept ‘tijdschrift’ lieten de makers varen. Tijd-schrift?’ Over 10 jaar Flow – Trouw – nov ’18

Margriet 80 jaar. Is zo’n blad nog wel van deze tijd? – Nu.nl – nov ’18

“Complimenten voor de jarige LINDA., maar ook kritiek op het gebrek aan diversiteit op NU.nl – sep ’18.

“Uitgevers durven niet te investeren in online als ze niet zeker weten dat ze daarmee geld verdienen”, over G+J in NRC – Aug ’17

Over LINDA. en het LINDA.festival – Elsevier – juli ’17

“Dat vrouwen niet geïnteresseerd zijn in politiek en maatschappij is natuurlijk onzin”, over Teen Vogue in Parool – maart ’17

“Mensen die je missen als je weg bent, dat is wat je als blad wilt hebben” NRC over de identiteit van Libelle – mei ’16

“De overlevingsstrijd in damesbladenland is niet alleen heftig vanwege de opmars van online uitingen.”  AD – mei ’16

“Enkele grote uitgevers hebben de afgelopen drie jaar plaatsgemaakt voor vele kleine.” Dagblad van het Noorden – april ’16

LINDA. voor de man, maar wel gekocht door vrouwen. Parool – april ’16

“De markt is klein, maar áls het iemand gaat lukken dan is het Jildou van der Bijl wel” Frank News over LINDA.man – jan ’16

“Als ze de juiste community lezers aan zich weten te binden, maken nieuwsbladen nog best een kans” 10 uur journaal – 14 dec ’15

“Ik zie het somber in” Volkskrant over naamswijziging Elsevier – 11 dec ’15

“Voor Bladendokter adviseer ik vooral magazines die de transitie maken van een papieren product naar een crossmediaal mediamerk” interview met Carolien Vader op MarketingTribune – nov ’15

“Happinez heeft de wind in de rug” Parool – sep ’15

“Er zijn bij Sanoma veel formats voor tv gemaakt, maar het komt er nog niet uit”, zegt mediaexpert Carolien Vader. Telegraaf – sep ’15

“Submerken van de Telegraaf, als Vrouw en Privé hebben veel meer potentie om via online en social media een achterban te mobiliseren” TPO – april ’15

“Panorama wilde te lang vasthouden aan de actualiteit” NRC  – maart ’15

“De magazine dichtheid komt natuurlijk door ons verzuild verleden. We hebben ook veel kwaliteitskranten en veel omroepen”. NOS 8 uur journaal.

“Heel veel bladen maken nu de transitie van papieren product naar crossmediaal mediamerk. En er zijn er maar een paar die dat echt goed doen.”  Villa VPRO

Je ziet steeds meer media in elkaar schuiven. Boeken en tijdschriften gaan steeds meer op elkaar lijken. Boeken worden illustratiever en tijdschriften zetten in op ‘bewaarnummers’. Over het fenomeen ‘Bookazine’. Radio interview NOS

HArtvNLBestaat Margriet over 10 jaar nog? “Jawel, maar waarschijnlijk niet meer in de vorm van een weekblad.” Over 75 jaar Margriet in Hart van Nederland.

“De krant bij een kop koffie, een blad mee op vakantie. Dat betekent een rustmoment dat je als lezer zoekt. Dat is de toekomst van print” in MarketingTribune – mei ’13

“In de kiosk kies je een tijdschrift op basis van: waar heb ik zin in?. En niet op basis van: wie ben ik?” Over archetypes in relatie tot LINDA. 10 jaar in Adformatie.

“Het is niet alleen maar kommer en kwel in de markt.” Interview op radio 1, NCRV Lunch! over de ontslaggolf bij Sanoma.

“LINDA. is de rebel onder de vrouwenbladen.” Interview over het succes van LINDA (en het ongeluk van andere bladen) in het Parool, dagblad Spits en op LINDA.nieuws.nl.

“Het aannemen van een identiteit of archetype legt een brede basis voor trends als storytelling en contentmarketing.” Analyse op Marketingtribune.

“Het is een overvolle markt, de zich langzaam aan het saneren is.” Interview op BNR over het einde van FHM

“Zoek niet naar een ijkpersoon maar naar een identiteit waarmee mensen zich emotioneel kunnen verbinden” interview Carolien Vader in LBLMag – nov ’13

Kansen voor de Gay Krant? “Wel als de omslag gemaakt wordt naar een online mediamerk, dat een community rond zich weet te creëren.” Artikel in Trouw over het faillissement van de GayKrant – maart ’13

“Bladen die aandacht weten te trekken doen het over het algemeen goed.” Interview op Radio 2 over de teloorgang van de roddelbladen

LabelMag_1
“Het draait om imago en herkenbaarheid. Je moet denken: hé, dit blad is voor mij!” Interview in Trouw over de koerswijziging bij HP/de Tijd

“Slecht doen het: weekbladen, roddelbladen, TV-bladen en nieuwstijdschriften.” TV Item RTL Boulevard met Carolien Vader

“Bladendokter versus Bladenkoningin.” Dubbelinterview Bladendokter Carolien Vader en Bladenkoningin Franska Stuy van Libelle in Label Mag

“Papier correspondeert meer emotie.” Interview Volkskrant over oplagecijfers

“Het kan wat netter.” Recensie lancering Cityness Amsterdam op AT5

Carolien Vader at Facing Pages 2012 from Julius van der Vaart on Vimeo.