Time Magazine heeft besloten om de paywall te verwijderen. Het Amerikaanse nieuwsmedium wil een groter en jonger publiek aantrekken en maakt alle content gratis, inclusief het digitale archief dat over de afgelopen 100 jaar is opgebouwd.
In april kondigde de CEO van Time, Jessica Silbey, aan dat de paywall op 1 juni 2023 wordt verwijderd. Time heeft 1,3 miljoen abonnees op het magazine, ongeveer 250.000 digitale abonnees en had sinds 2011 een paywall. Volgens Silbey is de beslissing om alle artikelen gratis beschikbaar te maken zowel gemaakt vanuit de business, als vanuit een sterke wens van de redactie. “De kans om wereldwijd een groter, jonger en meer divers publiek op te bouwen is zeer belangrijk”, aldus Silbey.
Nieuwe Hoofdredacteur Time
Time heeft sinds april een nieuwe hoofdredacteur. Sam Jacobs (37) is de jongste hoofdredacteur in de 100-jarige geschiedenis van Time Magazine en heeft een grote focus op digitale journalistiek. Zijn plan is om meer digitale producties te maken, die ondersteund worden door adverteerders, voor de website, de app en social media.
Ook Quartz staakt met de paywall
Time Magazine is niet de eerste. Ook het Amerikaanse opinieplatform Quartz stopte vorig voorjaar met de paywall. Nu, een jaar later blijkt deze strategie niet helemaal goed uit te pakken. Volgens een analyse in Ad Week daalde de hoeveelheid bezoekers van Quartz van 3 miljoen in 2022 naar 1,3 miljoen in het eerste kwartaal van 2023. Een daling in bereik dus, ondanks het feit dat bezoekers meer content kunnen bekijken.
Verdienen een digitale abonnees is moeilijk
Veel uitgevers zoeken balans in hun uitgeefstrategie. Aan de ene kant willen mediamerken verdienen aan abonnees, maar dat blijkt bij veel tijdschriften een uitdaging, vooral als het om digitale abonnees gaat. Aan de andere kant kun je als uitgever besluiten om content gratis weg te geven, te mikken op een groter bereik en te verdienen aan advertentie-inkomsten. Time kiest voor het laatste model en combineert advertentie-inkomsten met verdiensten uit evenementen en licenties. “Wij blijven zoeken naar verdienmodellen tijdens onze digitale transformatie”, zegt Sibley in een interview met Axios. “Onderdeel van deze ‘reis’ is het verkrijgen van een beter begrip van het gedrag en de engagement van onze gebruikers om er zeker van te zijn dat we op de juiste weg zitten”.
Grote gratis content platforms gaan failliet
De beslissing van Time Magazine om vaarwel te zeggen tegen de paywall staat in schril contrast tegen het nieuws over het faillissement van Vice Media, in mei 2023, en de aanhoudende financiële problemen bij grote online content platforms, zoals BuzzFeed. Vice Media was jarenlang een schoolvoorbeeld; een goed lopend mediabedrijf met een free access- strategie (gratis toegang voor gebruikers) dat volgens Quote in de hoogtijdagen van digitale media, rond 2017- 2018, werd gewaardeerd op 5,7 miljard dollar. The New York Times meldt dat er op dit moment onderhandeld wordt met schuldeisers om Vice alsnog voor $225 miljoen van de hand te doen.
Online traffic neemt af
Het is dus niet gek dat sommigen twijfelen of het free access model nog wel stand houdt in het huidige medialandschap. Zeker nu uit recent onderzoek van Echobox blijkt dat 47% van internationale uitgevers zich zorgen maakt over teruglopende traffic online. Er wordt dan ook met interesse gekeken naar mediamerken zoals Quartz en Time Magazine om te zien of hun strategische keuzes uiteindelijk lonen.