Dit zijn de grootste magazines van Nederland

Dit zijn de grootste magazines van Nederland

Er zijn 9,6 miljoen tijdschriftlezers in Nederland. Zo begint het MMA Magazine Media Factbook. De nieuwe presentatie van de Magazine Media Associatie (de branchevereniging) geeft een cijfermatig inzicht in de ‘staat der magazines’ in Nederland. Wij haalden uit het Factbook verschillende top tien lijstjes van de grootste magazines van Nederland, met telkens een andere invalshoek.

Nederland heeft een enorme magazine dichtheid. Er zijn ongeveer 1100 titels beschikbaar (waarvan er 116 zijn aangesloten bij de MMA). Die magazines worden gemaakt voor 9,6 miljoen Nederlandse tijdschriftlezers. Dat cijfer uit het Factbook komt uit het NMO bereiksonderzoek, en is tot stand gekomen door het netto bereik van alle gemeten magazines bij elkaar op te tellen. Netto bereik geeft het aantal mensen weer dat een tijdschrift heeft gelezen op papier. Maar tijdschriften zijn natuurlijk veel meer dan alleen papieren producten. Dat zie je als je kijkt naar de volgende lijstjes.

Dit zijn de grootste magazinemerken van Nederland

De grootste tijdschriften op basis van merkbereik (print en digitaal opgeteld) zijn:

  • 1: Libelle met 3,7 miljoen bereik
  • 2: Flair met 2,5 miljoen bereik
  • 3: LINDA. met 2,5 miljoen bereik
  • 4: Story met 2,4 miljoen bereik
  • 5: Autoweek met 2,4 miljoen bereik
  • 6: Donald Duck met 2,0 miljoen bereik
  • 7: Margriet met 1,9 miljoen bereik
  • 8: Veronica Superguide met 1,8 miljoen bereik
  • 9: Elle met 1,5 miljoen bereik
  • 10: Cosmopolitain met 1,4 miljoen bereik

Deze tijdschriften hebben het hoogste bereik in print

Als je alleen kijkt naar het print bereik dan ziet de top tien er anders uit. Print bereik is iets anders dan oplage. Bereik geeft weer hoe veel mensen het tijdschrift zien. De grootste tijdschriften van Nederland zijn dan:

  • 1: Kampioen met 4,5 miljoen bereik
  • 2: Donald Duck met 1,3 miljoen bereik
  • 3: Libelle met 1,2 miljoen bereik
  • 4: LINDA. met 0,9 miljoen bereik
  • 5: Mezza (magazine van het AD en 7 regionale kranten) met 0,7 miljoen bereik
  • 6: Vrouw met 0,7 miljoen bereik
  • 7: Plus met 0,7 miljoen bereik
  • 8: Volkskrant Magazine met 0,6 miljoen bereik
  • 9: Privé met 0,6 miljoen bereik
  • 10: Quest met 0,6 miljoen bereik

Deze tijdschriften hebben het grootste online bereik

Als je alleen kijkt naar het online bereik dan is de verdeling als volgt:

  • 1: Libelle met 2,3 miljoen digitale lezers
  • 2: Flair met 2,0 miljoen digitale lezers
  • 3: Autoweek met 1,7 miljoen digitale lezers
  • 4: Story met 1,6 miljoen digitale lezers
  • 5: LINDA. met 1,6 miljoen digitale lezers
  • 6: Elle met 1,4 miljoen digitale lezers
  • 7: Veronica Superguide met 1,3 miljoen digitale lezers
  • 8: Cosmopolitain met 1,3 miljoen digitale lezers
  • 9: Margriet met 1,2 miljoen digitale lezers
  • 10: Ouders van NU met 1,0 miljoen digitale lezers

Deze magazine merken zijn het populairst op social media

Als we alleen kijken naar social media en een lijst maken met de meest gevolgde magazine, dan is er weer een hele andere verdeling. Deze getallen gaan over het totaal aantal likers of volgers van gecombineerde netwerken.

  • 1: vt wonen met 1.504 miljoen fans
  • 2: Playboy met 1.502 miljoen fans
  • 3: LINDA. met 1.418 miljoen fans
  • 4: Voetbal International met 1.121 miljoen fans
  • 5: Elle met 675.187 fans
  • 6: Flow met 579.642 fans
  • 7: Vogue met 512.373 fans
  • 8: National Geographic met 507.395 fans
  • 9: Donald Duck met 481.634 fabs
  • 10: Panorama met 467.816 fans

De resultaten uit het NMO bereiksonderzoek laten zien dat er nog steeds tijdschriften gelezen worden. Nederlanders blijven print waarderen. Ook het online lezen van magazine content via web of apps vormt inmiddels een substantieel deel van het bereik van magazinemerken. Meer dan 50% van het bereik van magazinemerken komt inmiddels van de digitale platforms. In de grafiek hieronder zie je het verschil in bereik bij verschillende titels tussen print en online.­

Bereik van Nederlandse tijdschriften. Verschil tussen print en online. 2022

Meer feiten: Magazine Media Factbook

In het Magazine Media Factbook, vind je veel meer feiten en cijfers over de ‘staat der magazines’. Het initiatief voor het Magazine Media Factbook is ontstaan uit de wens om stakeholders, adverteerders en mediabureaus op een toegankelijke en overzichtelijke manier te voorzien van actuele (cijfermatige) informatie en inspiratie omtrent de magazinemedia branche in Nederland.

0 replies on “Dit zijn de grootste magazines van Nederland”