Er zijn 9,3 miljoen tijdschriftlezers in Nederland en nog eens 9 miljoen digitale tijdschriftlezers. Zo begint het MMA Magazine Media Factbook 2024. De presentatie van de Magazine Media Associatie (de branchevereniging) geeft een cijfermatig inzicht in de ‘staat der magazines’ in Nederland. Wij haalden uit het Factbook verschillende top tien lijstjes van de grootste magazines van Nederland, met telkens een andere invalshoek.
Nederland heeft een enorme magazine dichtheid. Er zijn ongeveer 1100 titels beschikbaar (waarvan er 117 zijn aangesloten bij de MMA). Die magazines worden gemaakt voor 9,3 miljoen Nederlandse tijdschriftlezers. Dat cijfer uit het Factbook komt uit het NMO bereiksonderzoek, en is tot stand gekomen door het netto bereik van alle gemeten magazines bij elkaar op te tellen. Netto bereik geeft het aantal mensen weer dat een tijdschrift heeft gelezen op papier. Maar tijdschriften zijn natuurlijk veel meer dan alleen papieren producten. Dat zie je als je kijkt naar de volgende lijstjes.
Dit zijn de grootste magazinemerken van Nederland
De grootste tijdschriften op basis van merkbereik (print en digitaal opgeteld) zijn:
- 1: Libelle met 3,8 miljoen bereik
- 2: LINDA. met 3,5 miljoen bereik (was 3)
- 3: Margriet met 2,6 miljoen bereik (was 7)
- 4: Veronica Superguide met 2,1 miljoen bereik (was 8)
- 5: Story met 2,0 miljoen bereik (was 4)
- 6: Donald Duck met 2,0 miljoen bereik
- 7: Flair met 1,9 miljoen bereik (was 2)
- 8: Autoweek met 1,6 miljoen bereik (was 6)
- 9: Elle met 1,2 miljoen bereik
- 10: Ouders van NU met 1,0 miljoen bereik
Deze tijdschriften hebben het hoogste bereik in print
Als je alleen kijkt naar het print bereik dan ziet de top tien er anders uit. Print bereik is iets anders dan oplage. Bereik geeft weer hoe veel mensen het tijdschrift zien. De grootste tijdschriften van Nederland zijn dan:
- 1: Kampioen met 4,5 miljoen bereik
- 2: Donald Duck met 1,2 miljoen bereik
- 3: Libelle met 1,0 miljoen bereik
- 4: Mezza (magazine van het AD en 7 regionale kranten) met 0,9 miljoen bereik
- 5: LINDA. met 0,8 miljoen bereik
- 6: Vrouw met 0,7 miljoen bereik
- 7: Plus met 0,6 miljoen bereik
- 8: Landleven met 0,6 miljoen bereik
- 9: Volkskrant Magazine met 0,6 miljoen bereik
- 10: Margriet met 0,6 miljoen bereik
Deze tijdschriften hebben het grootste online bereik
Als je alleen kijkt naar het online bereik dan is de verdeling als volgt:
- 1: LINDA. met 3,3 miljoen digitale lezers
- 2: Libelle met 2,7 miljoen digitale lezers
- 3: Flair met 2,0 miljoen digitale lezers
- 4: Margriet met 1,9 miljoen digitale lezers
- 5: Veronica Superguide met 1,7 miljoen digitale lezers
- 6: Story met 1,6 miljoen digitale lezers
- 7: Kek Mama met 1,5 miljoen digitale lezers
- 8: Elle met 1,2 miljoen digitale lezers
- 9: Cosmopolitain met 1,0 miljoen digitale lezers
- 10: Ouders van NU met 0,9 miljoen digitale lezers
Deze magazine merken zijn het populairst op social media
Als we alleen kijken naar social media en een lijst maken met de meest gevolgde magazine, dan is er weer een hele andere verdeling. Deze getallen gaan over het totaal aantal likers of volgers van gecombineerde netwerken.
- 1: Miljuschka met 1.522 miljoen fans
- 2: Playboy met 1.495 miljoen fans
- 3: vt wonen met 1.476 miljoen fans
- 4: LINDA. met 1.472 miljoen fans
- 5: Voetbal International met 1.194 miljoen fans
- 6: Bright met 963.803 fans
- 7: Elle met 711.503 fans
- 8: Vogue met 605.973 fans
- 9: Flow met 580.187 fans
- 10: National Geographic met 553.358 fans
Als je alle Nederlanders bij elkaar optelt, die een magazinemerk volgen via social media, dan krijg je een indrukwekkend lijstje met cijfers:
9,8 miljoen Facebook volgers, 7,8 miljoen Instagram volgers, 2,2 miljoen volgers op X, 1,4 miljoen YouTube volgers, 950.000 Pinterest Volgers en ruim 1 miljoen volgers op TikTok voor de bladen.
De resultaten uit het NMO bereiksonderzoek laten zien dat er nog steeds tijdschriften gelezen worden. Nederlanders blijven print waarderen. Ook het online lezen van magazine content via web of apps vormt inmiddels een substantieel deel van het bereik van magazinemerken. Bij diverse mediamerken is het digitale bereik inmiddels groter dan het bereik in print. In de grafiek hieronder zie je het verschil in bereik bij verschillende titels tussen print en online.
Meer feiten: Magazine Media Factbook
In het Magazine Media Factbook, vind je veel meer feiten en cijfers over de ‘staat der magazines’. Het initiatief voor het Magazine Media Factbook is ontstaan uit de wens om stakeholders, adverteerders en mediabureaus op een toegankelijke en overzichtelijke manier te voorzien van actuele (cijfermatige) informatie en inspiratie omtrent de magazinemedia branche in Nederland.