Podcast: Tonie Broekhuijsen over Propaganda

Tonie Broekhuijsen (her)publiceerde de vertaalde tekst het boek ‘Propaganda’ van Edward Bernays uit 1928. Bernays analyseerde het snel groeiende medialandschap van de vorige eeuw en de opkomende marketing en pr. Broekhuis trekt parallellen met het huidige medialandschap en de snelle opmars van influencers via online en social media.

Broekhuijsen ziet opvallend veel overeenkomsten tussen het huidige medialandschap en dat van 100 jaar geleden. In deze podcast bespreekt hij met Carolien Vader van Bladendokter.nl het huidige medialandschap en de wereld van PR, propaganda en de manipulatie in en van de media. Aan bod komen de complotten, de influencers, het nepnieuws en de journalistieke verantwoordelijkheid van kranten en tijdschriften in de zoektocht naar de fragiele balans tussen waarheid en waanzin.

Aan de hand de huidige actualiteit en enkele PR-stunts en citaten van Edward Bernays uit 1928 bespreken Vader en Broekhuijsen de werking van propaganda. Hieruit blijkt hoe trefzeker Bernays de aandachtseconomie voorspelde.

Over Tonie Broekhuijsen

Tonie Broekhuijsen (1962) is al 40 jaar werkzaam in de media en opereert sinds 2015 onder de bedrijfsnaam The Social Newsroom. Hij werkte als journalist, fotograaf, hoofdredacteur, bladenmaker en creative director bij grote publieksbladen als Libelle, Margriet, DoeHetZelf, AutoWeek, GTO, Seasons, Formule1, Moto73 en KIJK. Hij was hoofdredacteur van Nu.nl. Met zijn One Man Media Company ontwikkelt hij tegenwoordig publiciteitsconcepten voor media en bedrijven. Propaganda is het eerste boek dat hij heeft vertaald en in eigen beheer uitgeeft.

Bestel z’n boek Propaganda

In deze podcast worden verschillende boeken en artikelen besproken.

  • De quote ‘When information is cheap, attention becomes expensive’, is afkomstig van James Gleick uit zijn boek The Information.
  • Het commentaar van Frits van Exter, getiteld: ‘Het journalistieke antwoord op complotdenken’, lees je via Villamedia

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Readly.

#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.