Refinery29, een online media en entertainment bedrijf dat zich focust op jonge vrouwen, is sinds 2 oktober onderdeel van VICE. De grootste motivatie achter deze overname is het versterken van de marktpositie.
Nog voor het einde van het jaar zal de deal rond moeten zijn. Samen denken deze twee internationale mediabedrijven een sterker verbond te creëren om het jongere publiek te bereiken. De overkoepelende naam voor beide bedrijven wordt VICE Media Group, maar Refinery29 zal blijven doorgaan als een onafhankelijk merk.
Groei in bereik
Door deze overname wordt het digitale publiek van VICE, wat nu voor 60% uit mannen bestaat, meer gevarieerd. Dit komt omdat Refinery29 zich vooral focust op het vrouwelijke publiek. Voor Refinery29 is de overname ook voordelig. Refinery29 is in verhouding tot VICE een klein bedrijf, met ongeveer 400 medewerkers. Eind 2017 heeft Refinery29 al ongeveer 10% van z’n medewerkers moeten ontslaan, vanwege tegenvallende cijfers, vooral uit advertentie-inkomsten. Door de integratie van Refinery29 in VICE Media Group wordt de digitale slagkracht van beide merken groter.
De verwachtingen
De verwachting is dat Refinery29 de vernieuwende digitale business van VICE gaat versterken. Verder zullen de e-commerce en andere commerciële activiteiten van Refinery29 toegevoegd worden aan die van VICE. De investeringen in premium content productie zullen stijgen met 20%. Ook verwachten ze dat het wereldwijde bereik met 17% zal stijgen, wat neerkomt op 350 miljoen unieke bezoekers per maand. Verder zullen er meer dan 1700 posts per dag verschijnen, zal het bedrijf 35 kantoren hebben in 8 landen. Vice heeft een kantoor in Nederland. Refinery29 heeft naast een Amerikaanse, een Britse, een Canadese, een Franse ook een Duitstalige site. Het is niet bekend of er plannen zijn om ook in Nederland uit te breiden.