Saar magazine, een mediamerk voor vrouwen van 50-plus, is mateloos populair onder de doelgroep. Maar waar veel traditionele mediamerken op basis van een papieren fundament, nu bouwen aan online verdienmodellen, zie je bij Saar eigenlijk een tegenover gestelde beweging.
Saar begon als online magazine. Inkomsten kwam uit de hoge pageviews, door programmatic en native advertising. Op verzoek van lezers kwamen er in 2018 papieren uitgaves. Dit jaar werd de frequentie verhoogd van vier naar zes nummers per jaar.
De lezer centraal
Na vijf jaar staat Saar op een omslagpunt om de uitgeefstrategie drastisch te herzien. Niet langer ligt de focus op online sales en advertising. In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen, stelt de redactie de lezer centraal. Bij Snippet Media, de uitgever van Saar Magazine start de redactie aan een jaar met experimenteren om te zien waar de behoeftes van de lezers liggen en waar deze kunnen worden vertaald in betaalde diensten, zoals premium content, betaald nieuwsbrieven, e-learning en events.
De zoektocht naar nieuwe verdienmodellen
In deze podcast gaat Carolien Vader van Bladendokter in gesprek met uitgever en hoofdredacteur van Saar magazine, Barbara van Erp. Een gesprek over uitgeven, experimenteren en durven loslaten. Van Erp vertelt over haar strategische keuzes. Liever een lager bereik, maar meer loyaliteit van de lezers, dan alleen maar leunen op (steeds verder dalende) advertentie-inkomsten.
Over Barbara van Erp
Barbara van Erp is oprichter en uitgever van Snippet Media, een digitale uitgever van populaire online magazines zoals Saar Magazine en Me-to-we. Ze werkt al ruim 20 jaar in de media en was werkzaam bij Vrij Nederland, LINDA., Volkskrant Magazine, het Parool en Libelle.
2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.