Vorige week lanceerde de redactie van Saar Magazine de eerste ‘premium content’ op het platform. Deze content is alleen te zien en te lezen voor abonnees. Een deel van de content komt uit het blad en is aangepast voor online, andere content is speciaal voor premium gemaakt.
Barbara van Erp is met haar team bezig geweest met de doorontwikkeling van Saar en heeft kritisch gekeken naar de verdienmodellen. Vooral de inkomsten uit advertenties (via banners) vielen tegen. Ze legt uit: “We verdienden het afgelopen jaar niet echt goed aan programmatic. Uiteindelijk wil ik naar een model waarbij we het meeste geld verdienen aan de lezers. Een model waarbij adverteerders de kers op de taart zijn. Daarvoor moet je ook inkomsten durven loslaten, zoals we nu deels doen met programmatic.”
Online geld verdienen is lastig
Van Erp is van mening dat mediamarkt is veranderd. “De tijden dat je € 1 per maandelijkse bezoeker per jaar verdient, liggen achter ons. En corona heeft ons wat dat betreft een paar jaar vooruit in de tijd geworpen. Om nu online geld te verdienen moet je verdomd slim, snel en origineel zijn.” Snippet Media, de uitgeverij van Saar Magazine was tot nu toe een sales gedreven organisatie. “Maar ik haatte het”, zegt Van Erp. “Sinds september dit jaar heb ik daar afscheid van genomen. De sales besteden we uit, en wij gaan ons alleen nog maar bezighouden met de lezers. Ik denk dat iedereen daar blijer van wordt.”
Meer verdienen aan abonnees
Overigens verwacht Barbara van Erp niet dat het bereik van Saarmagazine.nl en daarmee ook de inkomsten uit programmatic op korte termijn zullen instorten, “Maar over een jaar of twee zien onze inkomsten stromen er wel radicaal anders uit, zo is de bedoeling.”
Van Erp vertelt dat de grootste bron van inkomsten de abonnees van het blad zijn. “Dat wordt straks een steeds grotere stroom. Ook verdienen we aan branded content of partnerships met merken. Voor dat soort adverteerders is bereik minder belangrijk dan de kwaliteit ervan.”
Klaar met clickbait
Daarom heeft Van Erp besloten om de pijlen te gaan richten op het aanhalen van de banden met lezers. “Het doel hiervan is het verstevigen van de fanbase. We zijn een beetje klaar met eenmalig scoren om je maandelijkse pageviews omhoog te stuwen voor wat extra programmatic inkomsten, daarom gaan we nu onze energie stoppen in het verhogen van de kwalitatieve bezoekers en het vergroten van de interactie.”
Betaalde podcast en cursussen
Het plan van de redactie van Saar is om te investeren in premium content. Van Erp: “Dat gaan we doen door online content aan te bieden die net als het papieren magazine een unieke kwaliteit en tone of voice heeft, maar die toch gebruik maakt van de mogelijkheden van online. Zo gaan we geleidelijk aan nieuwe columnisten in die omgeving introduceren en een paar premium rubrieken maken. Maar er komt ook een podcastserie. We lanceren binnenkort quizzen en testen en downloadbare dossiers. En we gaan time released mini-cursussen aanbieden. De komende weken gaat dit geleidelijk aan live.”
Gepersonaliseerde mails
Om al deze plannen te realiseren heeft Van Erp geïnvesteerd in nieuwe technologie. “We hebben nu ook een heel geavanceerd mailsysteem aangelegd waarbij we steeds meer te weten komen over de lezeres. We kunnen nu ook nieuwsbrieven personaliseren. Zo krijgen mensen die al abonnee zijn van het papieren blad geen aanbiedingen daarover meer te zien. We zijn dat ook steeds meer aan het verfijnen met interesses. Met die gegevens willen we straks betaalde producten gaan aanbieden, zoals de cursussen en de dossiers. Die bevatten kennis over onderwerpen als: ‘werk, zo ben je klaar voor de tweede helft’. Of: ‘anders eten na je 50e: slank door de overgang’. Of: ‘zo bereid je jou en je ouders voor op hun aanstaande overlijden’. Dat soort onderwerpen. De podcasts die we nu aan het maken zijn, zijn deels ook een opmaat voor die producten.”
Van online naar print naar premium
Saar magazine werd in 2016 opgericht als online magazine. Op verzoek van de fans verscheen er ook een papieren magazine. Inmiddels verschijnt Saar 6x per jaar in een oplage van 35.000 exemplaren. Het online magazine heeft een bereik van 200.000 unieke bezoekers per maand. Inschrijven als digitaal abonnee is voorlopig gratis.