Podcast over kanaalstrategie voor online en social media

Podcast over hoe j eeen kanaalstrategie maakt voor online en social media

Je hebt als uitgever tegenwoordig een keur aan kanalen om te kiezen. Maar welke kies je? En met welk doel? En hoe voorkom je dat de inzet van kanalen leidt tot steeds terugkerende discussie? In deze podcast bespreken Carolien Vader en Jonas Nouwen van Bladendokter en The Big Story waarom een kanaalstrategie belangrijk is en hoe je een maakt.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is een plan waarin staat welke kanalen je als merk gebruikt, met welk doel en wat er moet gebeuren om die kanalen optimaal te laten functioneren. Het gaat dus niet over content, want dat staat in een contentstrategie. Een kanaalstrategie gaat alleen over de doelstellingen en inzet van kanalen.

Selecteer primaire en secundaire kanalen

In deze podcast bespreken Carolien Vader en Jonas Nouwen van Bladendokter en The Big Story de manier waarop je een kanaal strategie maakt. Ze geven tips over de selectiecriteria die je toepast om primaire kanalen en secundaire kanalen van elkaar te scheiden. Dan moet je denken aan bereik en zichtbaarheid, aan conversie en interactie, aan effectiviteit en groei.

Randvoorwaarden voor succes

Ook bespreken ze de randvoorwaarden waaraan je als redactie of content team moet voldoen om een primaire kanaal succesvol te houden. Denk hierbij aan verantwoordelijkheid, mandaat, budget en analyse.

Shiny New Thing Syndroom

Ook bespreken Nouwen en Vader de manier waarop je kanalen inzet, hoe je succesfactoren bepaalt en hoe je omgaat met ‘Shiny New Thing Syndroom’. Dat is de wens die bij veel uitgevers leeft om mee te hobbelen met trends op het gebeid van online en social media, zonder dat de inzet van nieuwe kanalen bijdraagt aan vooropgestelde doelstellingen.

Meer over kanaalstrategie

Bij deze podcast hoort een long read over hoe je een kanaalstrategie vormgeeft en waar je als redactie of uitgever op met letten. Klik hier voor het artikel.

 

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast over kanaalstrategie voor online en social media”