Onderzoek: magazine lezers hebben een voorkeur voor papier

Zo maak je een bladritme

Meer dan de helft van kranten lezers heeft een voorkeur voor online nieuws, zo blijkt uit een onderzoek onder Britse en Amerikaanse mediagebruikers. Maar voor magazines is dat andersom. Meer dan de helft van magazine lezers heeft een voorkeur voor papier.

Kranten en tijdschriften zijn de afgelopen 10 jaar druk bezig geweest met het digitaliseren van content en met het uitbreiden van hun kanalen. Naast de traditionele papieren kranten en magazines is een keur aan apps, online platforms en social media kanalen bijgekomen. Logisch, de mediaconsument grijpt steeds vaker naar een beeldscherm en mediamerken gaan mee met het veranderende gedrag van hun doelgroepen.

Onderzoek onder Britse en Amerikaanse mediaconsumenten

In een groot onderzoek onder 110.000 Britten en 55.000 Amerikanen, uitgevoerd door Yougov, is aan mensen gevraagd waar hun voorkeuren liggen: bij online kranten en magazines of bij de traditionele papieren producten.

Liever online nieuws lezen

In het Verenigd Koninkrijk heeft 54% van mediaconsumenten een voorkeur voor online nieuws. In Amerika is de voorkeur voor online nieuws groter: 60%. De voorkeur voor de papieren krant ligt vooral bij mensen boven de 55 jaar. Onder een jonge doelgroep in de UK is de voorkeur voor online nieuws het sterkst: 70% bij de groep tussen 18 en 14 jaar en 75% bij de groep tussen de 25 en 34 jaar.

In de Uk en VS hebben mensen een voorkeur voor online nieuws versus nieuws via papieren kranten

Magazines liever op papier

Bij magazines zie je een tegenovergesteld beeld. Een meerderheid van Britse mediaconsumenten heeft een voorkeur voor papieren magazines. 58% van ondervraagden heeft een voorkeur voor print. In Amerika is dat percentage lager met 47%.
Uit bovenstaande grafiek blijkt dat niet alleen oudere lezers een voorkeur hebben voor papieren magazines. Over alle leeftijdsgroepen is de voorkeur voor print hoger dan de voorkeur voor online magazine content. Bij 55+’ers verkiest 70% print versus 10% online. In de leeftijdscategorie tussen 45 en 54 jaar leest 57% liever van papier, tussen de 35 en 44 jaar is die voorkeur 50% en van mensen tussen de 25 en 34 jaar kiest 45% voor print. Alleen de jongste groep tussen de 18 en de 24 jaar is de voorkeur voor print met 39% maar een klein beetje hoger dan de voorkeur voor online magazinecontent met 32%.

In de Uk hebben mensen een voorkeur voor papieren magazines versus magazine content online

Bij Amerikaanse mediaconsumenten zie je dat de voorkeur voor print lager is. Alleen de oudere doelgroepen hebben een voorkeur voor print. Mediaconsumenten tussen de 18 en de 34 jaar lezen liever hun magazine content online.

Generatiekloof

Uit bovenstaande grafieken is duidelijk te zien dat er een groot verschil is in het mediagedrag van jongere en oudere consumenten. Dat is op zich logisch. Wie volwassen is geworden in het pre-internet tijdperk heeft een meer traditioneel mediadieet. Wie opgroeit met een overvloed aan online content, heeft waarschijnlijk een voorkeur voor nieuwsconsumptie via een app of een beeldscherm. Het advies aan uitgevers is om niet alle lezers over een kam te scheren. Waar kanaalkeuzes vroeger vooral door uitgevers werden gemaakt en zij bepaalden hoe consumenten moesten lezen (dit verhaal staat alleen in print, dus hup, naar de kiosk), zie je nu een verschuiving dat verhalen op veel verschillende manieren worden gepubliceerd (print, online, tekst en audio). Op die manier kunnen consumenten zelf kiezen hoe ze verhalen het liefst tot zich nemen.

0 replies on “Onderzoek: magazine lezers hebben een voorkeur voor papier”