Kiind: online magazine kiest voor papier

Vorige week verscheen het eerste nummer van Kiind, een magazine over een natuurlijke benadering tot ouderschap en opvoeden. Kiind is een interessante case over de manier waarop een persoonlijke informatiebehoefte uitgroeide tot een grote community en een succesvol crossmediaal mediamerk.

Ouder-, kind- en opvoedbladen. In Nederland heb je er een schap vol van. Opvallend dus dat het populaire online magazine Kiind toch voor een papieren uitgave kiest. Het eerste nummer werd vorige week gelanceerd. Kiind is een mediamerk over natuurlijk ouderschap (denk: borstvoeding en draagdoeken). Het platform bestaat online al ruim tien jaar en heeft een enorme aanhang. Kiind.nl trekt maandelijks zo’n 165.000 unieke bezoekers. Inmiddels zijn er boeken, festivals en nu een kwartaalblad. Oprichter Sandii Zachte vertelt over de start van Kiind en de stap van online naar print.

Waarom ben je met Kiind gestart?

“Toen ik me met baby’s ging bezighouden werden internet fora net populair. Dat was rond 2005. Vanaf dat moment ging de verspreiding van informatie ineens een stuk sneller, je kwam in contact met gelijkgestemden uit de hele wereld. Op het forum waar ik kwam, las ik meer zinvolle informatie over kleine kinderen dan ik in de boeken en bladen kon vinden. Bijvoorbeeld informatie over het dragen van je baby – wat nu hip is en toen totaal niet – en over hoe borstvoeding nou eigenlijk werkt. Jannie Engels (art director van Kiind, red) en ik wilden die informatie graag verspreiden en bouwden een online magazine. Wel grappig: we dachten dat we na een paar maanden wel uitgepraat zouden zijn, maar hoe meer je je in een onderwerp verdiept, hoe meer je erover wilt weten. En vertellen dus.”

Wanneer merkte je dat er een groei zat in Kiind?

Na een jaar of twee startte ik op Twitter. Vanaf dat moment verdwenen de artikelen niet meer in een Bermudadriehoek, maar kregen we reacties! En daarna volgden de mailtjes van dankbare lezers. Dat vond en vind ik heel bijzonder. Na vijf jaar maakten we een boektijdschrift waarin we de beste artikelen uit Kiind bundelden. Toen merkten we pas echt hoeveel mensen er achter de visie van Kiind staan. Dat mensen vol vertrouwen je boek bestellen vind ik heel bijzonder. Kort daarna organiseerden we voor de lol een festival en toen realiseerde ik me pas echt dat we mensen met elkaar verbinden.”

Ik hoor ook vaak van lezers dat ze in hun dagelijkse omgeving weinig mensen hebben die hetzelfde in het leven staan. En dat ze zich herkennen in onze verhalen.

Wat is volgens jou het cement dat jouw community bindt?

“Ik denk dat we allemaal mensen zijn die graag serieus genomen willen worden en zich niet laten afpoeieren met een half verhaal. Mensen die verder kijken dan hun neus lang is. En die het ook aankunnen als de waarheid ongemakkelijk is. Ik hoor ook vaak van lezers dat ze in hun dagelijkse omgeving weinig mensen hebben die hetzelfde in het leven staan. En dat ze zich herkennen in onze verhalen.”

Kiind_spreads

Hoe kwam je erachter dat er binnen de doelgroep een behoefte was aan papier?

“Het werd regelmatig gezegd, al vanaf het begin: ‘Worden jullie ook een tijdschrift?’ Ik heb altijd nee gezegd, maar ach, je moet niet te consequent zijn. Op papier lees je veel meer ontspannen dan vanaf het scherm, dus ik herken de behoefte. En een scherm heeft een aanzuigende werking, ook op je kinderen. Bij van papier lezen is dat anders. We maken er vier per jaar, dat lijkt me precies genoeg. Maar dan wel lekker dik.”

Wat zijn de grootste uitdagingen van uitgeven in eigen beheer?

“We nemen financieel natuurlijk risico’s. Wat ik vooral een uitdaging vind, is het ontdekken hoe het allemaal werkt, waardoor we deze eerste keer ook regelmatig achter de feiten aanhobbelen. Maar ach, we zijn wel gewend om dingen te doen die we nooit eerder gedaan hebben. Kiind is een speeltuin! Dat maakt het zo leuk.”

Hoe zie jij de toekomst voor Kiind?

“Oh ja, de toekomst. Ik hoop dat we rustig aan doorgroeien. Dat Kiind als organisatie stevig komt te staan terwijl er nog steeds ruimte is om gekke plannen uit te voeren. Ik zou sowieso graag vaker evenementen organiseren om mensen te verbinden en meer mooie dingen op papier en online maken.”

Opvoedmedia in Nederland

Kinder-, ouder- en opvoedmedia in Nederland kent veel titels. Naast Kiind zijn er talloze blogs, zoals Famme.nl (600.000 uniek/pm), me-to-we.nl (300.000 uniek/pm) die de concurrentie aangaan met bladen als Baby’s eerste jaren (oplage 2.734), Kek Mama (oplage 25.609), Kindje op komst (oplage 1.980), Ouders van NU (oplage 38.045), Faboulous Mama & Family (oplage 42.620) en de bladen van Prénatal: Wij Jonge Ouders en het magazine Zwanger!

0 replies on “Kiind: online magazine kiest voor papier”