Bright bestaat 20 jaar en dat viert het merk met de lancering van een magazine. Het jubileumnummer ligt vanaf februari in de winkels en het is de bedoeling om elk jaar een nieuwe editie te maken. Dat zegt bedenker en hoofdredacteur Erwin van der Zande in de podcast van Bladendokter.
Bright heeft een roerige tijd achter de rug. Het mediamerk werd in 2005 opgericht door Erwin van der Zande en Oscar Kneppers. Bright werd verkocht aan NDC|VBK en in 2015 overgenomen door RTL en het werd onderdeel van RTL Z. Het magazine maakte plaats voor beeld en de redactie begon met het maken van korte televisie items, zoals de razend populaire ‘uitpak party’s’.
Goede crossmediale focus
Mede door deze gebeurtenissen heeft Bright altijd een sterke crossmediale focus gehad. De redactie – volgens Van der Zande ‘altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe dingen’ – heeft Bright gebracht in print, op een app, in een e-zine voor iPad, op tv en YouTube, in een podcast en op social media. Bright was lange tijd het grootste mediamerk op Twitter en is dat nu op TikTok met bijna een half miljoen volgers.
Nieuwe uitgeverij met nieuwe expertise
Sinds oktober 2023 is Bright onderdeel van PXR Media, de uitgever van Voetbal International, Scientias en Autoblog.nl. PXR nam recent ook Women’s Health, Men’s Health, Bicycling en Runner’s World over van Hearst Netherlands.
Van der Zande vertelt in de podcast dat de expertise binnen deze uitgeverij ertoe heeft geleid dat er een nieuwe focus is op verdienmodellen. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse printuitgave (die nu in de winkel ligt). En later dit jaar wordt Bright Plus gelanceerd, een abonnement voor de digitale content van Bright (via een paywall) en andere extra’s.
De groei is digitaal
Erwin van der Zande en Carolien Vader praten in de podcast over 20 jaar Bright, over ontwikkelingen in het medialandschap en over de manier waarop Bright – als mediamerk – zich continu heeft aangepast aan deze ontwikkelingen. Luister de podcast via de link hierboven, of abonneer je op de podcast via Spotify of je favoriete Podcast app.
2025
#64: Erwin van der Zande over 20 jaar Bright
2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.