Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is bekend van zijn analyses en grafieken over ontwikkelingen in de media, waar hij nog regelmatig over publiceert.
In deze aflevering van de Podcast van Bladendokter, praten Carolien Vader en Piet Bakker over een aantal onlangs verschenen rapporten, waaronder het Digital News Report. Samen praten ze over de conclusies en bespreken ze ‘de staat van nieuws, anno 2020’. Het gesprek gaar over de manier waarop wij in Nederland omgaan met het nieuws, met het vertrouwen in Media, de angst voor nepnieuws, de bereidheid om voor nieuws te betalen en de ontwikkelingen van andere manieren waarop je nieuws kunt consumeren, zoals podcasts en nieuwsbrieven.
Links en Grafieken
In deze podcast worden de volgende grafieken besproken.
Vertrouwen in media: Nederland scoort hoog
Nederland scoort met 52% erg hoog. Dat zijn mensen die zeggen volle vertrouwen te hebben in de media in eigen land. Bron: Digital News Report
Nederland: nergens zo weinig angst voor nepnieuws
Nederland scoort het laagst van alle landen, als het op angst voor nepnieuws aankomt. Wij worden weinig geconfronteerd met nepnieuws. Bron: Digital News Report
Meest gebruikte nieuwsbronnen in Nederland
NU.nl is de grootste, als het op de consumptie van nieuws aankomt in Nederland. Bron: Piet Bakker
Meest betrouwbare nieuwsmerken in Nederland
De NOS scoort het hoogste cijfer voor vertrouwen in Nederland. Bron: Digital News Report
Paywalls: Bereidheid om te betalen voor nieuws wereldwijd
Nederland zit in de middenmoot als het om de bereidheid om te betalen voor nieuws aankomt. Bron: Digital News Report
Podcasts worden steeds meer gebruikt
Steeds meer mensen luisteren naar podcasts. Nederland zit in de middenmoot, internationaal gezien. Bron: Digital News Report
Nieuws luisteren. Podcast versus Radio
Generatiekloof? Meer jongeren luisteren naar podcasts dan ouderen. bij radio is dat andersom. Bron: Digital News Report
Nieuwsbrieven gebruik groeit wereldwijd
Steeds meer consumenten gebruiken nieuwsbrieven en alerts om op de hoogte te blijven van het nieuws. Bron: Digital News Report
Meest bezochte sites in Nederland</h3
Van Google, tot Hyves en Startpagina. Welke sites waren populair in 2020, 2010 en 2020? Bron: Piet Bakker
2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.