In deze aflevering gaan Carolien Vader en Jonas Nouwen met elkaar in gesprek over een veel voorkomende vraag bij uitgevers: hoe blijf je als mediamerk relevant? Een gesprek over gebruikersbehoeftes van mediaconsumenten en de dagelijkse praktijk op veel redacties.
In de podcast ‘Komt een Blad bij de Dokter’ van Bladendokter gaat Carolien Vader normaal gesproken in gesprek met gasten, zoals uitgevers, media- en bladenmakers. In deze aflevering deelt Carolien, op verzoek van luisteraars, een van de theorieën waar ze veel mee werkt.
De mediagebruiker centraal, hoe doe je dat?
Jonas en Carolien vertellen in deze podcast hoe het medialandschap steeds verder fragmenteert. Het wordt voor mediamerken steeds moeilijker om de band met lezers (kijkers of gebruikers) warm te houden. Door de gebruikers centraal te stellen bij het maken van content, kunnen mediamerken werken aan hun relevantie. Voor Bladendokter.nl hebben Carolien Vader en Jonas Nouwen een model ontwikkeld waarin de zes belangrijkste gebruikersbehoeftes voor mediamerken centraal staan.
Steeds meer kanalen, steeds minder publiek
Er is, vooral de afgelopen vijf jaar enorm veel veranderd in het medialandschap. De meeste mediamerken zien hun oplages dalen en organisch bereik wordt over de linie lager. Ook groeit de toenemende concurrentie, niet alleen van andere mediamerken, maar ook van gebruikers en bedrijven. Dit alles heeft bij de consument een ander mediagedrag veroorzaakt. Lezers sen kijkers worden steeds kritischer en minder trouw.
Gebruikers hechten weinig waarde aan de mediamerken die ze gebruiken
De terugnemende loyaliteit van mediagebruikers, blijkt ook uit onderzoek. Havas Media Nederland heeft een onderzoek gedaan naar de rol die mediamerken in het leven van de consument spelen. Hieruit blijkt dat 92% van de mediagebruikers het niet erg zou vinden als de mediamerken die ze kennen en gebruiken van de markt zouden verdwijnen. In de podcast belt Carolien met Judith Dudok, die deze cijfers duidt.
Zet de mediagebruiker centraal in de contentstrategie
In deze podcast geven Carolien Vader en Jonas Nouwen advies aan uitgevers. Zorg dat je niet op dezelfde manier content produceert als, pakweg 5 jaar geleden. Kijk om je heen om te zien waar de aandacht van gebruikers heen gaat en onderzoek waar lezers behoefte aan hebben. Zet deze behoefte centraal in een contentstrategie. Beluister de gehele podcast hieronder.
Carolien Vader is oprichter en eigenaar van Bladendokter en Jonas Nouwen is strategisch directeur van Bladendokter en van het moederbedrijf van Bladendokter, The Big Story.
Bij deze podcast hoort een long read over de theorie waarin de 6 belangrijkste lezersbehoeftes centraal staan. Lees het verhaal hier: bladendokter.nl/gebruikersbehoeftes
2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.