Het succes van LINDA. lijkt maar moeilijk te evenaren. Vanuit de redactie in Naarden-Vesting volgt het ene succes op het ander. Van het grootste maandblad, een van de grootste nieuwssites, de eerste video-app en Mediamerk van het Jaar 2016 wil je natuurlijk alles weten. En gelukkig was Leanne Hermans, manager digitaal en manager van LINDA.het bureau bereid om antwoord te geven.
In een openhartig vraaggesprek vertelt Hermans over de manier waarop LINDA. als mediamerk de afgelopen jaren is gegroeid. LINDA.nieuws startte drie jaar geleden en heeft inmiddels een bereik van ongeveer 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Over het ontstaan van de nieuwssite vertelt Hermans dat er een grote behoefte bestond bij de redactie om online nieuws op een nieuwe, snelle en vrouwelijke manier te bundelen. En dat sloeg aan bij een grote doelgroep van lezers en niet-lezers van LINDA. Ruim een jaar geleden kwam daar de succesvolle video-app LINDA.tv bij, die inmiddels 262.000 keer is gedownload.
Pas op de plaats
Het telkens maar vernieuwen en verbeteren kent ook z’n keerzijde. De redactie van LINDA. kondigde deze week aan een pas op de plaats te maken en een jaar lang geen nieuwe initiatieven uit te voeren. Dezelfde week dat hoofdredacteuren Linda de Mol en Jildou van der Bijl hun eigen vliegtuig doopten, de tweede editie van het LINDA.festival aankondigden, een nieuwe campagne LINDA.lijnt en het 150ste nummer feestelijk lanceren. Never a dull moment, dus.
Geld verdienen met content
Naast manager digitaal is Leanne Hermans ook manager van LINDA.het bureau, waar creatieve samenwerkingen met adverteerders worden ontwikkeld. Bij dit bureau werkt sales nauw samen met redactie om voor adverteerders custom made native advertising en branded content te maken. Steeds vaker vragen adverteerders naar de creatieve blik van de redactie en de impact die LINDA. heeft op een hele grote groep vrouwen in Nederland. Hoe LINDA. dit aanpakt, beluister je in deze podcast.
https://soundcloud.com/komt-een-blad-bij-de-dokter/6-een-gesprek-met-leanne-hermans-over-de-geheimen-van-linda
2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.