Filosofie Magazine lijdt onder dalende oplages in een moeilijke nichemarkt. Toch weet het blad aardig het hoofd boven water te houden door steeds maar te innoveren op verdienmodellen. Onder de nieuwe hoofdredacteur Leon Heuts heeft dit innoverend vermogen een vlucht genomen.
Leon Heuts is sinds 2015 hoofdredacteur van Filosofie Magazine. De titel heeft tot doel om filosofie toegankelijk te maken voor een groot publiek en gaat over een breed scala aan onderwerpen en actualiteiten, waaraan altijd een filosofische invalshoek wordt gekoppeld. “Het magazine stelt vragen en geeft lezers handreikingen om eigen antwoorden te formuleren”, aldus de omschrijving op de site van uitgever Veen Media.
https://soundcloud.com/komt-een-blad-bij-de-dokter/8-een-gesprek-met-leon-heuts-van-filosofie-magazine
Nieuwe generatie hoofdredacteuren
Met een oplage rond de 15.000 zijn abonnee- of advertentie-inkomsten schaars. Leon Heuts vertegenwoordigt een nieuwe generatie hoofdredacteuren, die verder kijkt dan het vullen van pagina’s, maar dagelijks bezig is met het versterken van het merk en het vinden van oplossingen om Filosofie magazine commercieel en inhoudelijke relevant te houden.
Cultureel ondernemer
Hij noemt zichzelf meer dan een hoofdredacteur, maar refereert aan termen als cultureel ondernemer, creatief makelaar en een verhalenverteller op alle vlakken. Deze vlakken lopen enorm uiteen. Zo organiseert Filosofie Magazine publieksfestivals, zoals aanstaande april waar bezoekers kennis kunnen maken met verschillende culturele wereldvisies en -wijsheden tijdens het ‘thinking planet’ event. Ook heeft de titel zakelijke dienstverlening waar er vanuit het magazine filosofen bij bedrijven aan de slag gaan om de juiste vragen te stellen.
Gedeelde intentie
Met deze buitenschoolse activiteiten verdient het blad inmiddels meer dan met de content. Kun je dat doen zonder je focus te verliezen? Ja, vindt Leon Heuts. Het gaat hem om het verbinden van mensen en zaken rondom een gedeelde intentie, of een ‘klik’ zoals hij het noemt. En deze intentie is het vinden van antwoorden in deze verwarrende tijden. Het leverde hem een Mercur-nominatie op voor hoofdredacteur van het jaar.
2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media
2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen
2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst
2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama
2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.