Podcast: Een gesprek met Piet Bakker

Het was geen positief gesprek. Althans, niet voor uitgevers van traditionele media. Want oplages van kranten en tijdschriften zullen blijven dalen de komende jaren en ook de kijkcijfers moeten er binnenkort aan geloven. Volgens mediaprofessor Piet Bakker is de sterke opkomst van visuele content op mobiele telefoons de reden voor het snel veranderende medialandschap. En niet alle uitgevers passen zich even snel aan. En dat hoeft ook niet. Er blijft een grote groep (vooral oudere) mediaconsumenten vasthouden aan oude patronen. En de zoektocht naar succesvolle verdienmodellen voor online media is nog lang niet succesvol afgesloten.

Piet Bakker is lector op de School voor Journalistiek in Utrecht en doet met studenten en collega’s onderzoek naar verdienmodellen in de (crossmediale) journalistiek en naar de ontwikkelingen van oplages. In dit gesprek met Carolien Vader van Bladendokter.nl komen verschillende onderwerpen aan bod. Onder antwoorden op de vraag: waarom oplages dalen en hoe uitgevers geld verdienen aan online content.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.