Natuurlijk zijn de afbeeldingen die jij deelt op Instagram heel belangrijk, want met deze afzonderlijke foto’s kun jij bij jouw doelgroep onder de aandacht komen. Maar vergeet niet dat ze daarna op jouw account komen en dat daar het grote beslissingsmoment plaatsvindt: volgen of niet…? Met een goede profieltekst – ook wel bio genoemd – kun je daar op inspelen.
De eerste indruk op Instagram is wanneer een afbeelding van jou opvalt via bijvoorbeeld een hashtag of tag bij een ander account. Maar die eerste indruk is lang niet zo belangrijk als de tweede indruk die plaatsvindt op jouw profielpagina. Op jouw profielpagina besluiten personen of zij willen volgen of niet.
Account scannen
Als iemand op jouw profiel komt, zijn er een aantal zaken waarop gescand kan worden alvorens iemand over gaat tot volgen:
- de volgersaantallen in verhouding tot hoeveel mensen jij volgt
- een consistente feed of herkenbare stijl
- het moment waarop de laatste foto is gedeeld
- een interessante en duidelijke bio
De eerste drie dingen zijn wel te beinvloeden, maar hebben vaak wat meer tijd nodig. Maar jouw profiel kun je nu direct aanpassen, desnoods in stapjes.
Profielfoto
Het eerste wat zichtbaar is. is jouw profielfoto. Als mediamerk zijn er verschillende opties: een logo, een cover van een magazine of een mooie foto van een productie maar waar duidelijk een herkenbare sfeer en stijl in te vinden is. De profielfoto op Instagram wordt altijd in het klein getoond, dus denk erom dat er niet teveel tekst in staat, want dat is niet te lezen.
Jouw instagramnamen
Bij Instagram zijn er twee opties voor namen: jouw accountnaam en jouw naam wat bij een persoonlijk account jouw voor- en achternaam zouden zijn. Deze twee namen zijn ook zichtbaar als iemand zoekt naar accounts, dus een leuke manier om net wat meer over jouw mediamerk te kunnen zeggen. In 30 tekens welteverstaan, want dat zijn de hoeveelheid tekens die jij krijgt om hier tekst neer te zetten. Als mediamerk is jouw accountnaam waarschijnlijk jouw merknaam, maar er is dus nog een extra optie om mee te spelen waar je net wat meer kunt vertellen over jouw merk.
Bio op Instagram
De profieltekst op Instagram wordt ook wel ‘bio’ genoemd en bestaat uit maximaal 150 tekens. Dat lijkt weinig, maar je kunt hier creatief mee omgaan:
- maak gebruik van emoji’s – maar houd rekening met een oudere doelgroep die emoji’s niet altijd goed kunnen interpreteren en overdrijf niet, wanneer je nog serieus genomen wil worden.
- Bij het tikken van de bio in de app van Instagram is een ‘enter’ geen optie, maar je kunt wel eerst de tekst in de notities-app op jouw telefoon tikken met enters en deze tekst daarna kopiëren naar Instagram zodat de bio er overzichtelijker uitziet.
- Call-to-action: gebruik de laatste zin van jouw profieltekst voor een call-to-action om mensen te laten klikken op jouw link. Denk aan: ‘bekijk onze laatste blog hier’, ‘vind hier nog meer inspiratie’ of ‘bekijk onze laatste magazine hier’ oid.
- Contact informatie: in de profieltekst kun je ook een emailadres neerzetten, maar wanneer je kiest voor een bedrijfsprofiel zijn er extra opties voor knoppen met email, telefoon en bezoekadres.
Website
Als mediamerk is er vast een website die interessant is om te vermelden op de profielpagina op Instagram. Instagram biedt ook ruimte voor één klikbare link op de profielpagina. Deze link kan zo vaak aangepast wroden als je maar wilt, maar soms is het wenselijk om meerdere links te delen. Dat kan met een tool zoals Linktree: een online tool waarmee meerdere links gebruiken mogelijk wordt gemaakt. Denk aan links naar andere social media kanalen, website en misschien de laatste blog op jouw website of een link naar een abonnementenpagina.
Wil jij ook de kliks via Linktree terugzien in Google Analytics? Maak dan gebruik van UTM tagging. Uitleg hierover is te lezen bij thebigstory.nl →