Een actief en gezond Instagramaccount beheren kost tijd, veel tijd. Berichten inplannen via tools kan dan tijd schelen. Sinds begin 2018 maakt Instagram het mogelijk voor merken en bedrijven om berichten in te plannen met behulp van verschillende sites en apps. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van inplannen op Instagram en wat is de beste tool voor inplannen?
Inplannen via de app van Instagram zelf is helaas nog niet mogelijk, maar sinds januari 2018 heeft Instagram de graph API openbaar gemaakt waardoor andere partijen kunnen ‘communiceren’ met de app van Instagram en dus inplannen wel mogelijk is via andere tools.
Voordat de API van Instagram officieel openbaar was, waren er al verschillende tools die reclame maakten met inplannen op Instagram, maar veelal ging dit om het klaarzetten van een update die handmatig nog gepubliceerd moest worden, er werd dan enkel een melding gegeven op een gekozen tijdstip.
Inplannen op Instagram is nu nog alleen mogelijk voor bedrijfsprofielen op Instagram, een persoonlijk account is echter zo overgezet voor merken of bedrijven. Bekijk het stappenplan →. Facebook (eigenaar van Instagram) heeft in de beheerder-omgeving voor zakelijke gebruikers een planningstool beschikbaar. Daarin is het mogelijk om berichten op Instagram in te plannen. Dit geldt alleen voor berichten in de tijdlijn. De verwachting is dat ergens in 2020 inplannen ook mogelijk wordt gemaakt voor persoonlijke accounts.
Voordelen van Instagram inplannen
Het belangrijkste voordeel van berichten inplannen is dat er niet meer iedere dag iemand online hoeft te zijn voor het plaatsen van content op tijdstippen die wellicht niet onder werktijd vallen. Berichten kunnen simpelweg ingepland worden op het moment waarop de doelgroep online is.
Er kunnen in een keer ook meerdere berichten worden ingepland, wat bijvoorbeeld erg handig kan zijn tijdens een drukke periode op een afdeling of tijdens vakantieperiode.
Nog een voordeel is dat berichten ingepland kunnen worden vanaf een desktop en veel tools maken het mogelijk om met een team een Instagramaccount te beheren.
Daarnaast kan bij het inplannen van berichten bijvoorbeeld ook een eindredacteur meekijken naar wat er geplaatst gaat worden in de komende periode.
Een esthetisch voordeel is dat de feed vooruit gepland kan worden met een goede afwisseling in beeld en passend bij de stijl en het gevoel wat het merk of bedrijf wil uitdragen. Wij noemen dit de juiste ‘feed feel’ samenstellen.
Nadelen van instagram inplannen
Inplannen op Instagram heeft helaas ook nadelen die vooral van invloed zijn op de zichtbaarheid en betrokkenheid met de berichten.
Actief zijn op Instagram op het moment dat een bericht geplaatst wordt en betrokkenheid tonen met berichten van andere Instagramaccounts zou helpen om de zichtbaarheid te vergroten van een bericht. Inplannen en dus niet meer omkijken naar de berichten zou dus averechts werken. Natuurlijk hoef je niet altijd online te zijn als een bericht online komt, maar een paar keer per week is wel aan te raden.
Daarnaast kan reageren op reacties op het bericht zorgen voor een hogere engagement rate en er wordt gezegd dat dit binnen een uur na plaatsen van het bericht moet gebeuren. Dit nadeel kan echter opgelost worden door gebruik te maken van de functie om berichten klaar te zetten zonder automatisch te publiceren, maar door middel van een melding zelf door te plaatsen. De melding is dan een herinnering op het juiste tijdstip.
Nog een nadeel: de tools voor grote Instagramaccounts met een hoge frequentie en beheerd door een groot team zijn relatief duur.
Een tool kiezen
Bij het kiezen van een tool om berichten in te plannen op Instagram, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden.
- Desktop of app
De meeste tools zijn te gebruiken via desktop, maar slechts een aantal bieden ook een goede app aan om in te plannen. Daarnaast werken sommige tools heel goed via een webapp die niet op alle computers te installeren is. - Meerdere social media
Voor merken en bedrijven met een meerdere social media accounts is een tool die inplannen op meerdere social media aanbieden onmisbaar. De meeste tools bieden dit ook aan, maar er zijn een aantal die alleen inplannen op Instagram aanbieden. - Preview feed
Sommige tools bieden de mogelijkheid om een preview van de feed te zien met alle ingeplande posts. Met name tools die zich alleen richten op Instagram. Voor merken en bedrijven waarvoor de feed feel erg belangrijk is, is deze functie erg interessant. - Statistieken
Voor bedrijfsprofielen zijn er statistieken zichtbaar in de app van Instagram, maar er zijn een aantal tools die deze statistieken zichtbaar maken in de tool of aanvullende statistieken aanbieden. - Gratis (trial) / betaald
De meeste tools bieden in elk geval een gratis proefperiode aan, sommige tools bieden ook een volledig gratis account (vaak met een max. aantal berichten dat ingepland kan worden). De meeste tools zijn echter betaald met vrij veel verschil in prijzen. - Meerdere mensen of accounts
Als er meerdere mensen het Instagramaccount beheren is het wel zo handig als iedereen ook in de tool kan werken. Daarnaast kan het zijn dat het merk meerdere Instagramaccounts heeft en dan is het wel zo handig als alles vanuit een tool beheerd kan worden.
Tools voor inplannen
Hootsuite – Hootsuite was de allereerste met berichten inplannen op Instagram. Hootsuite werkt via desktop, maar er is ook een app. Er kunnen meerdere social media accounts worden beheerd, zoals bijvoorbeeld ook Facebook en Twitter. Daarnaast zijn meerdere Instagramaccounts ook mogelijk. Er is een gratis account beschikbaar, maar met een team en meerdere social media accounts is een betaald account een betere optie. Statistieken zijn ook alleen beschikbaar voor betaalde accounts.
Preppr – Een tool voor alleen Instagram via desktop en app. Preppr kan een gratis proefperiode geprobeerd worden, daarna zijn er betaalde opties voor accounts. Er is ook een preview van de feed met ingeplande berichten zichtbaar.
Buffer – Met Buffer kunnen berichten ingepland worden op Instagram, Twitter, Pinterest, Facebookpagina’s en -groepen en Linkedin-pagina’s en profielen via desktop en een app. Bij de gratis versie kan er maar een account per social media kanaal gekoppeld worden, bij een betaalde versie zijn meerdere accounts mogelijk. Buffer biedt ook statistieken om berichten te analyseren.
Later – Lange tijd richtte Later zich alleen op Instagram, daardoor heeft het team erachter veel kennis en ervaring opgedaan met de app, inmiddels zijn ook andere social media mogelijk om toe te voegen zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Later heeft zowel een site als een app. Later biedt een preview van de feed met de ingeplande berichten. Later kan gratis gebruikt worden, maar biedt ook betaalde accounts met een aantal extra interessante opties zoals statistieken en inplannen van Stories.
Crowdfire – Crowdfire is een tool voor meerdere social media kanalen met een app en site. Er is een gratis account, maar betaalde opties bieden veel meer opties.
Preview – Preview heeft alleen een app en werkt alleen met Instagram. Preview kan in teamverband gebruikt worden. Er is een optie voor een gratis account, maar betaalde accounts bieden meer opties vooral filters en statistieken. Er is een preview van de feed beschikbaar. Ook Stories inplannen is een optie door middel van een melding op een gekozen tijdstip, het bericht wordt dan gekopieerd naar de app van Instagram.
Sked Social – Sked Social is het oude ‘Schedugram’, een tool enkel gericht op Instagram. Inmiddels is Facebook toegevoegd en ook Twitter zal volgen, waardoor de naam is aangepast. De tool werkt via desktop en een app. Sked Social kan zeven dagen gratis geprobeerd worden, maar daarna moet er betaald worden. Er zijn verschillende betaalde opties voor accounts, maar het aantal gebruikers van een account is bij alle opties ongelimiteerd. Sked Social biedt ook een preview van de berichten in de feed.
Sprout Social – Een tool om meerdere social media kanalen mee te beheren, waaronder dus ook Instagram. De tool werkt via desktop en app. Sprout Social is voor een proefperiode gratis te gebruiken, daarna zijn er alleen betaalde opties waarbij werken met een team mogelijk is.
Planoly – Planoly werkt alleen met Instagram en werkt via desktop en app. Er is een preview van de feed beschikbaar. Er zijn gratis en betaalde opties voor een account en werken met team is mogelijk bij een betaald account tot een max. van 10 gebruikers. Planoly biedt ook statistieken aan. Daarnaast is er een optie voor Stories plannen en plaatsen door middel van een melding op een gekozen tijdstip.
Tailwind – Een tool specifiek gericht op ondernemers en bedrijven voor Pinterest en Instagram. Het is een relatief prijzige tool voor op de computer, maar Tailwind kan wel tijdelijk gratis getest worden. Tailwind werkt via desktop. De tool biedt statistieken voor analyes en bijvoorbeeld ook tips voor hashtags op Instagram.
Lees alle artikelen over Instagram →
Nog meer leren over Instagram? Volg onze training →