Als mediamerk ontkom je er tegenwoordig niet meer aan om Instagram te gebruiken. Maar er echt iets uithalen? Dat vinden de meesten nog lastig… Begin eens te checken of jij misschien wel een van deze zes fouten maakt. Ook een handige lijst om erbij te houden als jij nu een (nieuw) account gaat registreren.
1 – Je gebruikt niet jouw merknaam
Bij het registreren van een account kan het zijn dat iemand anders al jouw gewenste naam heeft geregistreerd. Daarbij zijn er verschillende stappen te volgen, maar er is eigenlijk maar een de juiste: zorg ervoor dat op alle social media kanalen dezelfde merknaam gebruikt wordt. Voorbeeld: Bladendokter is geregistreerd op Facebook en willen we nu vastleggen op Instagram, maar deze naam is al geregistreerd op Instagram; dan kiezen we ervoor om op beide kanalen BladendokterNL te gebruiken. Herkenbaar en duidelijk!
Een persoonlijk account met jouw eigen naam is ook enorm leuk en ideaal om te gebruiken om jouw merkaccount een boost te geven. Maar zorg dat jouw merk ook als merknaam te vinden is op Instagram.
2 – Je vertelt niet wie jij bent
Voor iedereen die jou nog niet kent, is een korte samenvatting van wie jij bent en wat jij doet erg belangrijk. Daarbij is creativiteit een must, want op Instagram heb je maar 150 tekens voor jouw profieltekst – ook wel bio genoemd. Er zijn verschillende mogelijkheden om meer uit jouw bio te halen: een grappige opmerking kan helpen om potentiële volgers over de streep te trekken en met een call-to-action kun je misschien meer kliks naar jouw site genereren of mensen oproepen een foto te delen met een bepaalde hashtag.
En vergeet niet: in jouw profiel is plek voor een link, de enige plek welteverstaan. Vergeet die dus niet in te vullen!
3 – Je bent niet actief
Wanneer jouw naam goed staat en jouw bio duidelijk is, kan het feest beginnen: afbeeldingen delen! Instagram draait natuurlijk volledig om beeld, hiermee wordt je zichtbaar voor (potentiële) volgers en het vult natuurlijk aan waar je met stap 2 mee bent begonnen: jouw verhaal vertellen. Bij afbeeldingen geldt natuurlijk ook dat er een begeleidende tekst bij moet en hashtags om nog meer mensen te kunnen bereiken naast jouw volgers.
4 – Je bent niet sociaal
Instagram valt onder social media en dat zegt het precies: Instagram vraagt om sociale gebruikers. Dat betekent niet alleen maar afbeeldingen delen, maar ook reageren op reacties en anderen volgen en hun updates liken of erop reageren. Dit helpt enorm voor de engagement wat weer een positief effect heeft op het algoritme.
5 – Je verdiept jezelf niet in ontwikkelingen
De afgelopen jaren heeft Instagram veel spannende ontwikkelingen doorgemaakt, zoals de toevoeging van Instagram Stories en Instagram Live en natuurlijk het veelbesproken algoritme. Houd deze ontwikkelingen een beetje in de gaten, want er zitten regelmatig dingen tussen die van waarde kunnen zijn om te gebruiken voor meer zichtbaarheid en engagement.
Op de blog van Instagram worden de nieuwste ontwikkelingen gedeeld.
6 – Je deelt geen Stories
Instagram Stories werkt heel fijn om jouw volgers een kijkje in de keuken te bieden, het is een ideale functie voor snel wat beelden die delen die wellicht qua styling of look niet in jouw instagramfeed zouden passen. Dat veel mensen dat leuk vinden, blijkt wel uit de cijfers: Instagram Stories heeft 400 miljoen dagelijkse gebruikers en heeft daarmee het soortgelijke Snapchat verslagen. Een deel van deze dagelijkse gebruikers kijkt vaker naar Stories dan naar de Instagram timeline. Om deze groep dus niet te missen, zijn Instagram Stories een must.