Het tijdschrift Zin heeft een restyle ondergaan. Het blad heet nu Zin Magazine, compleet met een nieuw logo, nieuw lettertype en nieuwe katernen. De eerste gerestylde editie ligt 27 mei in de winkel. Wij spraken met hoofdredacteur Alida Dijk over deze vernieuwingen.
Om de zoveel tijd is een blad toe aan een restyle, een restyle is een goede manier om een blad weer opnieuw de aandacht te geven die het verdient. Margriet deed het bijvoorbeeld in 2020 nog. En nu waagt Zin zich er ook aan. Hoofdredacteur, Alida Dijk vertelde over de veranderingen en de achterliggende motivatie.
De vormgeving ging op de schop
“We hebben een nieuwe vormgeving, inclusief nieuw logo, drie nieuwe katernen en een nieuwe naam. We heten nu Zin Magazine in plaats van Zin. Dat was een kort en koud woordje, we wilden graag een wat zwieriger woord met lekkere letters. We hebben ook een nieuwe pay off, die luidt nu ‘de tijd van je leven’.”
‘Iedereen doet hetzelfde’
New Skool Media, de uitgever van Zin Magazine, doet veel lezersonderzoeken. Dijk: “We hoorden de laatste tijd steeds vaker dat we leken op andere bladen. Iedereen doet hetzelfde, een portret van een bekende Nederlander groots op de cover. Dat geluid had met name te maken met de cover. We hebben daarom ook een nieuwe cover gemaakt waarin ruimte is voor vier nauwkeurig bij elkaar gezochte afbeeldingen. Kortom zijn we in de vormgeving veel luchtiger geworden, terwijl we onze inhoudelijk journalistieke inhoud behouden. De vormgeving past hierdoor beter bij wat het blad eigenlijk al was, het is meer een geheel nu.”
Opbouwen is ook afbreken
Dijk vertelt ook dat ze afscheid hebben moeten nemen van twee columnisten “Voor iedere nieuwe rubriek hebben we een ander moeten laten sneuvelen, en dus hebben we ook afscheid moeten nemen van twee geliefde columnisten.”
Net een mensenleven
Het leven van een blad is volgens Dijk net een mensenleven, “Je moet je blijven vernieuwen, de oudere vrouw van nu is beslist niet meer de oudere vrouw van vroeger.” Zin bestaat al 17 jaar. Dijk vervolgt: “Onze doelgroep verandert enorm snel, dus we moeten meebewegen. We ontwikkelen ons constant richting de doelgroep. Dat is een groep die steeds groter wordt, er zijn meer vrouwen boven de 50 jaar dan toen we begonnen. Daarnaast is het een groep die meer energiek wordt, we worden ouder dan we ooit werden, dus op ons 50e zijn we, als we onze gezondheid mee hebben, pas halverwege ons leven.”
De aandacht van de doelgroep neemt toe
Volgens het Nationaal Onderzoek Multimedia, had Zin in 2016 een oplage van rond de 41.000, dat is gemiddeld over 2020 rond de 21.500. In de gehele bladenwereld lijden merken onder de jarenlange trend van dalende oplages, ondanks dit vertelt Alida Dijk dat ze veel abonnees hebben behouden, de afgelopen jaren. “Die dalende oplages zijn inderdaad een gegeven. In het algemeen kun je zeggen dat het ‘ontprinten’ bij jonge lezers sneller gaat dan bij oudere. Als ik kijk naar mijn kinderen van 25 en 22 jaar, die lezen níets meer op papier, ze doen álles op telefoon en laptop. Maar de groep waar Zin zich op richt, kent nog dat gevoel van ‘je verheugen op een moment met je nieuwe magazine’, een tijdschrift voor jezelf meenemen uit de kiosk of de supermarkt. We voelen dat er veel behoefte is, we krijgen ook veel meer reacties dan voorheen. En door die respons leer je goed naar je doelgroep te luisteren. Je wilt die mensen aan je binden. We hebben dan ook een trouw en stevig abonneebestand, en daar zijn we super blij mee.’
Niet meer in pakket met Libelle
Dijk vertelt dat Zin wel wat negatieve gevolgen voor de betaalde oplage heeft ondervonden in de periode nadat her merk door Sanoma werden verkocht, precies zeven jaar geleden. “Zo vielen de pakketten weg die we eerder hadden met bijvoorbeeld Libelle en Margriet, omdat we geen collegatitels meer waren. Ook werden we geweerd uit de leesportefeuille.”
Nieuwe kansen bij New Skool Media
Dijk vertelt over de mogelijkheden die New Skool Media het blad brengt. Bij de uitgeverij ligt de focus op het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. “Gelukkig kregen en grepen we nieuwe kansen bij New Skool Media. De redactie van Zin Magazine start binnenkort ook met e-learning. Ze bieden een webinar aan genaamd Zin in Beleggen. Dijk vertelt: “We focussen ons in het magazine vaak op gezondheid, en daar hoort financiële gezondheid ook bij. We hebben in samenwerking met het Beleggingsinstituut, een betrouwbaar onafhankelijk instituut een programma opgezet. Het begint met een gratis webinar en daarna kan je je inschrijven voor vier cursussen. We hebben het nu alleen nog in de nieuwsbrief vermeld, en hebben al tegen de 200 reacties van mensen die willen deelnemen.”
Effect van covid
Ook laat Dijk weten dat Zin Magazine goed verkocht wordt in de supermarkt, daarmee hebben ze dus weinig last gehad van de pandemie. En zelfs het online printmagazine werd veel gekocht, “We zien de gehele corona-periode een verschuiving waarin online bestellen een vlucht heeft genomen.”
Liever partners dan adverteerders
In de samenwerkingen met adverteerders lijkt het ook goed te gaan, ondanks het feit dat de print markt hard geraakt is door sterk teruglopende advertentie-inkomsten. Dijk: “Platte advertenties op de kanalen doen we wel aanzienlijk minder. We richten ons vooral op samenwerkingen, we hebben succesvolle vaste samenwerkingen met verschillende merken. We zijn altijd op zoek partners waarmee we iets neer kunnen zetten wat we langer willen uitdragen, waar de lezer dan onderdeel van wordt. Wel maken we altijd duidelijk dat het een samenwerking is. Eigenlijk gaat het dus goed met de sales, alleen de advertenties met toeristische bestemmingen zijn de laatste tijd wat lastiger. Maar over het algemeen nemen de samenwerkingen toe, dat komt denk ik omdat we ons zo duidelijk hebben geprofileerd. En nu door de restyling wordt dat natuurlijk nog sterker.”
Restyling over het hele merk
Ook op de andere kanalen zal de restyling zichtbaar worden. “Het magazine, de nieuwsbrief en Facebook zijn, in deze volgorde, onze belangrijkste kanalen. En zin.nl ligt natuurlijk overal onder. De site wordt overigens ook aangepakt en krijgt een nieuwe look &feel. De restyling daarvan komt in de 2e helft van dit jaar.”
Wandelen met lezers
Zin Magazine is ook druk met het ontwikkelen van events. In samenwerking met 60 plus en dus organiseert de redactie wandelingen. “We gaan wandelen in een heel mooi gebied bij Hilversum, en daarna gaan we ergens koffie drinken of lunchen. En ten slotte zal auteur Susan Smit een lezing geven.”
Uitdagingen voor de toekomst
Op de vraag welke uitdagingen Alida Dijk nu en in de toekomst ziet, antwoordt ze: “Bij Zin willen we graag tijd besteden aan de ruimte die vrijkomt in het leven van een vrouw boven de 50. Er zitten zoveel voordelen aan het passeren van die leeftijd.”
De doelgroep van Zin magazine zijn kunst- en cultuurliefhebbers. Dijk vertelt dat de grootste uitdaging is om deze doelgroep mee te kunnen nemen in de zo noodzakelijke commerciële content en events. “We moeten op zoek naar hoe we dit het beste kunnen uitvoeren. Want we willen het zo goed mogelijk doen voor de lezer.”
Tekst: Tessa Houben