E-learning, een trend in bladenwereld

ElearningMagazinesBladenTijdschriftenCursusTraining

In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen en het aansterken van de band met abonnees organiseren steeds meer mediamerken digitale events, cursussen en trainingen. In deze long read kijken we naar verschillende voorbeelden van merken als Happinez, delicious, vtwonen, Flow en Knip Mode. Ook bespreken we verschillende vormen van e-learning en digitale cursussen, workshops en events.

Omdat veel online content gratis wordt aangeboden, is het voor redacties een flinke uitdaging om inkomsten te verdienen aan online content. Er zijn wel mogelijkheden, denk aan een paywall, een digitaal abonnement, een betaalde nieuwsbrief óf e-commerce. Het aanbieden van digitale trainingen of cursussen is de afgelopen tijd aan een opmars bezig. Een bijkomend voordeel is dat doelgroepen inmiddels gewend zijn geraakt aan het het volgen van digitale bijeenkomsten en vergaderingen vanuit huis. Deze trend biedt ruimte voor mediamerken om te starten met het ontdekken van de mogelijkheden van e-learning.

Merkextensie

Veel merken zien in e-learning, zoals het aanbieden van digitale trainingen, cursussen en workshops wordt genoemd, een logische uitbreiding van hun merk. Bij zowel Flow als bij Happinez zien ze hoe goed e-learning kan aansluiten bij de merkidentiteit. Irene Smit, creative director van Flow zegt hierover: “Ik denk dat het belangrijk is om als tijdschrift een autoriteit te zijn op een bepaald vlak. Bij Flow zijn wij dat natuurlijk op creativiteit en mentale gezondheid, dus wij willen op die vlakken mensen helpen.” Ook Eveline Helmink, hoofdredacteur van Happinez geeft aan dat e-learning goed aansluit bij de uitgeefstrategie: “Wij zeggen: Happinez is de gids in spiritualiteit en geluk. Online trainingen sluiten hier dus goed bij aan, omdat we mensen dus ook echt op weg kunnen helpen wanneer ze een interesse ontwikkelen voor meer verdieping over een bepaald onderwerp. Je gaat echt aan de slag met spiritualiteit en persoonlijke groei in je eigen leven. Daarbij bieden we toepasbare tools voor een gelukkiger leven en meer zelfinzicht.”

Groeiende vraag

Helmink vertelt hoe ze al vroeg hebben opgemerkt dat de vraag naar e-learning groeide: “Rond 2012 signaleerden we de behoefte bij onze lezers om zich verder te verdiepen in bepaalde onderwerpen. We organiseerden in die tijd regelmatig lezersdagen, maar daarop kun je per keer maar een beperkt aantal mensen bedienen met bepaalde inspiratie of kennis. In een online training konden we een veel groter publiek tegemoet komen. Zo kwamen we tot trainingen over onderwerpen die naadloos aansluiten op de interesses van Happinez-lezers.”

In contact met de doelgroep

Flow is volgens Irene Smit met e-learning begonnen om in contact te komen met de lezers: “Wij vinden het echt belangrijk om mensen te helpen, en dat kan veel beter in een training dan via het blad omdat je er dieper op in kan gaan. We krijgen er ook heel veel positieve reacties op, omdat je dus rechtstreeks in contact staat met je lezer. In het blad kan je veel informatie en verhalen lezen, maar in de trainingen zet je eigenlijk een stapje verder en kan je het ook echt in praktijk brengen.”

Genoeg voorbeelden dus, maar hoe realiseer je e-learning?

Er zijn dus verschillende vormen van e-learning en hier zijn ook verschillende verdienmodellen aan te koppelen. We vertellen in deze longread over de volgende vormen:

Virtual classrooms of webinars via Zoom, Teams of Meet

Een laagdrempelige manier om te starten met e-learning is het opzetten van een virtual classroom of het organiseren van een webinar. Dit betekent dat je via een videobelplatform, zoals Zoom, Teams of Meet, live een training, cursus of presentatie kan organiseren. Een voordeel hiervan is dat het interactief is, de deelnemers kunnen vragen stellen aan de persoon die de cursus, training of presentatie geeft. Ook kan de cursus of training worden aangepast, afhankelijk van de deelnemers of nieuwe ontwikkelingen. Bij een virtual classroom of webinar betalen deelnemers voor de toegang.

Experimenteren met sessies en prijzen

De culinaire glossy delicious. heeft in het begin van de coronacrisis een Academy gelanceerd. Hier geven ze kooklessen en culinaire masterclasses via Zoom. Wij vroegen Maureen Belderink, hoofdredacteur van delicious., waarom ze voor Zoom hebben gekozen. “Eigenlijk stond het al heel lang op mijn verlanglijstje, en hierbij dacht ik altijd dat het een uitgebreide videoproductie zou moeten worden. Maar de pandemie bood ons kansen, mensen leerden Zoom kennen en het werd daardoor mogelijk om een live sessie te organiseren in plaats van een videoproductie. Zoom heeft enorm veel voordelen; er komen een stuk minder investeringen bij kijken, men kent het inmiddels, het is heel gebruiksvriendelijk, het is minder arbeidsintensief en je kan de sessies opnemen waardoor je de training dus ook nog na kan sturen aan de deelnemers. We hebben het geluk gehad dat mensen in het begin van de crisis heel vergevingsgezind waren, aan het begin zijn we vooral aan het experimenteren en proberen. Inmiddels kent iedereen Zoom, dus verwachten ze ook meer. We zijn echt op het juiste moment gestart.”

het culianire tijdschrift delicious organiseert masterclasses en kooklessen via Zoom

Breed aanbod van verschillende kooklessen

Belderink vertelt dat ze ook met de prijzen voor hun masterclasses en workshops hebben geëxperimenteerd. “De Academy is een erg goed nieuw verdienmodel, al boden we de lessen in het begin gratis aan om zo snel mogelijk een geïnteresseerd publiek op te bouwen. Nu schommelen we vaak tussen de tien en twintig euro. Hier krijgen mensen dan de live sessie via Zoom voor, deze wordt ook opgenomen en nagestuurd. En ze ontvangen een dossier, een soort mini tijdschrift met naast het recept ook tips, take-outs en lijstjes van de workshop. Sommige lessen zijn vrij gespecialiseerd en technisch, zoals vegan bakken, fermenteren of bijvoorbeeld een fine dining chef die kreeft bereidt. Andere zijn wat laagdrempeliger, zoals kooklessen met Yotam Ottolenghi, Donna Hay of bakken met Rutger van den Broek, de eerste winnaar van Heel Holland Bakt. Hier baseren we onze prijs ook op. Er is in principe geen directe link met het blad, maar soms wel. In ons kerstnummer hadden we recepten van Yvette van Boven, die terugkwamen in haar masterclass. En de chocolade ganache taart van Hidde de Brabander die op de cover stond, kwam ook terug in de Academy.”

Webinar voor meer verdieping

Bij Flow organiseert de redactie geregeld Webinars en deze zijn sinds kort betaald. Irene Smit geeft deze ook zelf: “Deze Webinars duren vaak een uurtje, bijvoorbeeld tijdens de lunch. Ik geef de training ‘je weg vinden in een nieuwe tijd’ samen met een mindfulness trainer of een andere deskundige. In deze training gaan wij mensen helpen hun weg te vinden in deze tijd. En deze Webinars doen we ook meerdere keren per jaar.”

Training via social media

Ook social media bieden kansen om digitale trainingen te organiseren. De meeste sociale media platforms hebben functionaliteit zoals besloten groepen waarin je content betaald kunt delen. Dat is de koers die Happinez heeft gevaren: een training geven via Instagram. Met de training “Leef met de maan” heeft Happinez een Mercur gewonnen in 2019. Als je je als cursist aanmeldt voor deze training, wordt je volgverzoek geaccepteerd bij het besloten Instagram account van de cursus. Naast de posts en video’s (IGTV) staan er iedere dag stories klaar in de hoogtepunten, afgestemd op de cyclus van de maan.

Dagelijkse lessen via Instagram Stories

Eveline Helmink legt uit waarom de redactie van Happinez Instagram als een geschikt platform zag: “De maanstanden zijn uniek; ze gelden dié dag, op dát moment. Dat past bij het medium. Ook konden we onder de posts direct reageren op vragen van onze trainees. Daarnaast heeft Instagram als voordeel dat je iedere dag toch wel even door je tijdlijn scrolt, waardoor het volgen van een training makkelijk in te passen is in je dagelijkse ritme, wat weer aansluit op de inhoud van de training waarin je de maan door alle fases volgt en daarover dagelijks informatie krijgt.” Helmink benadrukt echter dat niet iedere training zich leent voor Instagram. Enige ervaring op het platform is wel een vereiste.

Live naailes via Facebook

Maureen Belderink is niet alleen hoofdredacteur van delicious. maar ook van Knip Mode. Knip Mode is begonnen met de organisatie van live naailessen via Facebook Live. Belderink vertelt: “In het begin gaven we iedere woensdagavond een live naailes, nu geven we ze een keer per maand. De lessen zijn gratis en dat blijven ze ook. Ze lopen heel erg goed. Ze duren 2 uur tot 2,5 uur en deelnemers krijgen naailes op basis van een patroon. Dat patroon moeten ze wel aanschaffen, al kan je de les ook gewoon volgen zonder het patroon.” Maureen vertelt dat ze bij delicious. wel hebben geëxperimenteerd met Instagram Live “Dat was geen succes. Ik denk dat het medium er te vluchtig voor is, mensen gaan er niet naartoe voor in depth informatie.”

Training, vastgelegd op video, audio of tekst

Als je een training of cursus herhaaldelijk wilt aanbieden, zou je deze één keer kunnen vastleggen, door bijvoorbeeld een video op te nemen, een podcast te maken of een document op te stellen waarin alle informatie in tekst is uitgewerkt. Ook een combinatie van verschillende soorten content is mogelijk. Deze vastgelegde trainingen of cursussen lenen zich goed voor de verkoop als digitaal product of voor het werken met digitale abonnementen. Met deze abonnementen kunnen aanbieders delen van de trainingen versturen aan gebruikers. Hierbij is het wel belangrijk dat de content ofwel tijdloos is, ofwel herhaaldelijk wordt ge-update.

Testen met verschillende platforms

In april startte Flow met de training ‘een week voor jezelf’, deze was via de site te volgen, Smit vertelt: “Afgelopen jaar hebben we diverse platforms getest, ik denk dat de combinatie van platformen heel goed kan werken. Voor de trainingen ‘Begin je dag met Flow’ en ‘Het leven kan anders’, kozen we voor Instagram, dat is natuurlijk heel laagdrempelig, maar uiteindelijk zal het aanbod via onze site steeds groter worden. De training ‘een week voor jezelf’ van afgelopen april was te volgen via onze site in combinatie met een live sessie via Instagram. We spelen in op de kracht van het medium, en soms werkt een combinatie van verschillende platforms goed.”

Cursussen en workshops via een eigen online trainingsplatform

Sommige training zijn online vormgegeven op speciale sites en bevatten verschillende soorten lesmateriaal zoals tekst, video en ‘werkboeken’ met opdrachten. Bij Happinez en bij vtwonen maken ze gebruik van een eigen online leeromgeving.

Bij Happinez worden veel trainingen via een besloten trainingsplatform gegeven, dat is een onderdeel van de site. Eveline Helmink: “Dat houdt in dat deelnemers tegen betaling een persoonlijk profiel kunnen aanmaken en voor een bepaalde tijd toegang krijgen tot de online training omgeving. Voor het trainingsplatform gebruiken we een combinatie van diverse open source learning management en content creatie systemen, afgestemd op het type training dat we lanceren. Dit heeft nu onze voorkeur boven in-house software, vanwege de flexibiliteit en creativiteit die hiermee gewaarborgd zijn. We werken op dit moment met drie verschillende platform aanbieders en bekijken per training welke op dat moment het beste aansluit bij de training, onze creatieve wensen en de wensen van de deelnemer.”

Nieuwe strategie voor tijdschriften

E-learning is onderdeel van de nieuwe strategie van Happinez. Helmink vervolgt: “Sinds 2019 werken we met een nieuwe strategie en is er een compleet nieuw trainingsplatform gerealiseerd. De lezer staat in dit proces centraal. Onder andere Manager Digital Chantal Drioel is daar een spin in het web: door uitgebreid kwantitatief én kwalitatief onderzoek houden we continu in de gaten waar behoefte aan is. Wij aarzelen niet de telefoon op te pakken en onze volgers zelf op te bellen om te praten over hun ervaringen. Dat geeft ons heel veel informatie over de samenstelling van de training, de dynamiek en lengte van de training. Daarnaast proberen we in kaart te brengen waar we ons in de toekomst verder in kunnen ontwikkelen.”

Hybride modellen voor e-learning

Een eigen online trainingsplatform kan ook wel hybride model genoemd worden. vtwonen wonen lanceerde in 2020 een hybride e-learning model dat bestaat uit een combinatie van vooraf opgenomen videos, werkboeken, live sessies en discussies in een besloten Facebookgroep. Wij vroegen Nicolette Fox, hoofdredacteur van vtwonen hoe dit loopt: “Boven verwachting goed. Twee weken na de officiële lancering in juli 2020 hadden we onze target van dat jaar al gerealiseerd en wisten we dat aantal nog voor kerst te verdrievoudigen. Het gaat zelfs zo goed dat we dit jaar met 4 extra verdiepingscursussen komen en in het najaar weer een grote basiscursus lanceren; ‘iedereen een vtwonen droomtuin’.”

Voldoen aan grote vraag

Fox vertelde waarom ze bij vtwonen voor dit hybride model hebben gekozen: “Met dit model kunnen we eenvoudig aan de grote vraag voldoen. De cursisten kunnen instappen op elk gewenst moment en de cursus volgen in zijn of haar eigen tijd en tempo. Via de video’s krijgen ze de tips en tricks van onze topstylisten zelf. In de besloten Facebookgroep kunnen de cursisten met hun vragen terecht bij hun medecursisten en je ziet daar een heuse community ontstaan, deze user generated content is goud waard. In dezelfde Facebookgroep organiseren we live sessies, waarin onze topstylisten dieper ingaan op de meest gestelde vragen en ook persoonlijke cases behandelen. Het voordeel van dit model voor vtwonen is dat we slechts één keer tijd en geld hebben hoeven investeren in een kwalitatief goede cursus met evergreen content. We verwachten dat deze basiscursus zeker drie jaar kan meegaan. En dat terwijl de belasting op de tijd van onze stylistes en medewerkers hierdoor tot een minimum beperkt blijft.”

Advies van Flow, Happinez en delicious.

Een tip van Irene Smit van Flow voor tijdschriften die met e-learning willen beginnen: “Er is geen goed of fout, er zijn zoveel mogelijkheden om je eigen training vorm te geven.” Maureen Belderink van delicious. en Knip Mode sluit zich hierbij aan “Just do it!”, zegt ze enthousiast. Smit vervolgt: “Ik denk wel dat het belangrijk is om cursussen te ontwikkelen die bij de autoriteit van je blad passen. En de cursus ook vormgeven zodat het echt bij je merk past, wij geven bijvoorbeeld een paper goodie mee, en dat is iets wat je ook vaker bij ons terugziet en dus echt bij ons past.”

Kansen voor niches

“Duik in je niche en blijf trouw aan de 360-koers die je met je merk vaart”, zegt Eveline Helmink van Happinez. Als we haar vragen om advies, vervolgt ze: “Ook is het essentieel een band op te bouwen met je volgers, door in alle fases van de funnel of klantreis relevantie te bieden. Bekijk trends in de markt en probeer je producten in een continu proces te optimaliseren met behulp van data en feedback. Tot slot: zorg dat alles wat je maakt, uit het hart van je merk komt. Bij Happinez is e-learning niet iets ‘dat we erbij doen’ maar echt een gezamenlijke inspanning waarbij veel teamleden betrokken zijn. Het moet technisch kloppen, maar ook inhoudelijk staan als een huis, en dat vraagt om een constructieve, inspirerende samenwerkingscultuur.”

Kies een passend platform

Ook over het platform geeft Smit een tip: “Wij kijken echt per training welk medium het beste past. Laagdrempelige trainingen passen goed bij Instagram. We hebben daar een groot bereik, enorm veel volgers. En als mensen via Instagram kennis hebben gemaakt met Flow als autoriteit in een training, is de drempel naar een training op onze site volgen lager. Daarbij vind ik dat je met trainingen via de site nog meer autoriteit uitstraalt, via de site is het professioneler en kunnen we het er nog meer als Flow uit laten zien.”

Tekst: Tessa Houben

0 replies on “E-learning, een trend in bladenwereld”