Het event als verdienmodel voor media

1-daagse training over Event Management en design voor mediamerken van Bladendokter.nl

In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen en meer betrokkenheid bij de doelgroep organiseren steeds meer mediamerken een event.

Het is voor steeds meer uitgevers moeilijk om het hoofd boven water te houden. Zeker als je vast blijft houden aan het traditionele verdienmodel in media. De doelgroep is steeds minder bereid te betalen voor content, een jongere generatie ontleest en een tsunami van gratis content op online en social media lokt lezers weg bij de traditionele mediamerken.

Zoeken naar nieuwe verdienmodellen

Niet alleen de lezersmarkt staat onder druk, ook advertentie-inkomsten voor uitgevers dalen. In de transitie van print naar online, worden advertentiebudgetten steeds breder verspreid over steeds meer kanalen. En het zijn vooral Facebook en Google die er met de winst vandoor gaan. Voor mediamerken met een groot bereik valt er nog wat te verdienen aan affiliate marketing, programmetic en native advertising. Maar voor kleinere titels die opereren in kleinere markten (de niche), is het naarstig zoeken naar nieuwe verdienmodellen.

Het event om banden aan te halen

Hoe haal je de banden weer aan met de steeds verder afdrijvende consument? Een van de manieren waarop uitgevers dat doen is door het organiseren van evenementen: van festivals, congressen tot debatavonden en shopping nights. Het event is daarnaast ook een manieren om de band met de achterban te verzilveren, verder dan alleen de betaalde content.

Community, en content

Er zijn voorbeelden te over: De Libelle zomerweek, Truck Star Festival, Happinez Festival, vt wonen&design beurs, Margriet Winterfair, een Tina-dag voor meisjes. Niet alleen bij publieksbladen, maar ook bij serieuze journalistieke media is het event een oprukkend verdienmodel. Zo organiseren The New York Times en The Economist sinds een paar jaar grote events voor publiek rondom een bepaald thema, zoals onderwijs, politiek en gezondheidszorg. Niet alleen een goede manier om experts bij elkaar te brengen, het publiek te betrekken in het debat en gezamenlijk een inhoudelijke toekomst te verkennen, maar ook een prima manier om uit het event content uit te genereren voor de mediamerken zelf. De markt van events en festivals is, in tegenstelling tot print, wel een groeimarkt.

Nieuw: training event management en design voor media

Door de groeiende belangstelling van mediamerken voor events, congressen en festivals heeft Bladendokter.nl, samen met experts van de Hoge School InHolland, een 1-daagse training ontwikkeld, die helemaal inspeelt op Event Management en Design voor Mediamerken. Op maandag 19 november 2018 wordt deze training georganiseerd in Amsterdam en leren deelnemers alles over het succesvol organiseren van een festival of evenement. Ook aandacht voor theorie, checklists, best practises en strategie. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op een Return on Investment, maar ook op een Return on Involvement.

0 replies on “Het event als verdienmodel voor media”