LINDA. lanceert een biertje. Dat doet het merk om het 20-jarig bestaan te vieren. Het bier is speciaal voor LINDA. gebrouwen door Grolsch. De redactie en lezers proefden mee met het ontwikkelen van het speciaal biertje, genaamd: Brut Blond. LINDA. is niet het eerst mediamerk met een eigen drank.
LINDA.’s fris en fruitig lichtblond bier heeft aroma’s van kiwi en druiven en is in de voorverkoop te bestellen via de webshop van Grolsch. Vanaf 1 mei is het biertje te koop bij de grote supermarkten in een pakket met twee stevige beugelflessen en twee bijpassende glazen. Het bier is tijdelijk en in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar.
De koffie cups van Chantal
Is het uniek dat een mediamerk een drank op de markt brengt? Neen. &C, het mediamerk van Chantal Janzen, lanceerde bijna een jaar geleden een eigen merk koffie cups, in samenwerking met flitsbezorger Flink. Samen lanceerden &C en Flink Premium Coffee Cups in drie smaken: Lungo Light, Lungo Strong en Espresso. Ze zijn zowel in de webshop van &C als op de site van Flink te bestellen.
Marco Geeratz, de man van, vertelt zeer tevreden te zijn over de samenwerking. Zelfs zo dat het assortiment sinds kort is uitgebreid met koffiebonen, chocolade, fruitsappen en -shotjes. Levert het veel op? Nee. Dat niet. Geeratz: “Het is natuurlijk een beperkt business model omdat we dit exclusief met Flink doen en zij in Nederland maar een beperkte dekking hebben. Ze zitten echter wel veelal op de plekken waar onze doelgroep zich ook bevindt.”
Biertje van Bicycling
In september 2021 kwam het wielerblad Bicycling al met een eigen bier op de markt. Het idee om een eigen bier te brouwen is volgens Rens Muller, voormalig-managing editor van Bicycling, ontstaan in de zoektocht naar het ideale biertje voor na een lange fietstocht. Het werd een IPA. Ook Bicycling gebruikte een testpanel van vaste lezers bij de ontwikkeling van het speciaal bier. De Bycicling IPA werd gelanceerd op een lezersevent en is in een gelimiteerde oplage gebrouwen. Er werd 400 liter gemaakt, zo’n 1200 flesjes. Een succes? “Ja, zeker”, zegt Muller. “En het bier was in no-time uitverkocht, via de eigen webshop.”
Thee en jam van delicious
Een eigen lancering is overigens niet altijd succesvol. Het culinaire magazine delicious lanceerde in 2016 een collectie met thee, koffie en jams, allemaal ontwikkeld in nauwe samenwerking met de redactie en samengesteld uit premium ingrediënten om de hoge eisen van de delicious-lezers tegemoet te komen. Vanaf 2018 waren de producten verkrijgbaar bij Albert Heijn, Sligro en Hudson Bay. Toch vielen de verkopen dusdanig tegen dat in datzelfde jaar de productlijn delicious.food werd gestaakt. De reden: te veel concurrentie van premium jam, thee en koffie merken. De redactie heeft zich toegelegd op andere line & brand extensions, zoals e-learning en kookboeken.