Trend: alle bladen maken tegenwoordig een vakantieboek of -special

vakantieboeken zomer tijdschrift lezen

De vakantiespecial, vakantieboek of zomerboek bestaat al jaren. En het lijkt wel alsof steeds meer mediamerken instappen op deze trend en ook met een speciale, dikkere uitgave voor de zomer komen. Loopt het de spuigaten uit?

Wie heeft er niet op de achterbank onderweg naar vakantie gezeten met de vakantiespecial op schoot? Tijdschriften zoals Donald Duck en Tina maken al jaren vakantiespecials om kinderen te vermaken. Nieuw is het fenomeen dus niet. Maar naast de kinderedities verschijnen er steeds meer vakantieboeken voor volwassenen. Het lijkt wel alsof bijna alle tijdschrift in de zomer minstens twee plekken opeisen in het tijdschriftenschap, met naast de gewone editie ook een vakantieboek.

Meer kopen, meer lezen

Niet heel gek, want in de zomerperiode is er een hoge losse verkooppiek omdat de consument meer tijd heeft om weer eens ouderwets te bladeren. Uit een onderzoek van Aldipress uit 2015 blijkt dat toen 45% van Nederlandse consumenten tijdschriften lezen op vakantie en bereid zijn hier meer geld uit te geven. Ze kochten dan meerdere tijdschriften of bijvoorbeeld een van de duurdere specials, zoals de vakantie- of zomerboeken. Die trend lijkt alleen maar te zijn doorgezet, gebaseerd op het aantal vakantie-specials dat tegenwoordig verkrijgbaar is.

Het succes van knippen

Waar komt de trend vandaan? Bij navraag in het netwerk, komt er geen eenduidig antwoord. Margriet wordt genoemd, en Flow. “Iedereen kijkt naar het succes van Flow” zegt bladendokter Rob van Vuure, die de vakantiespecials van Flow aanwijst als een van de schoolvooerbeelden hoe je een goede zomerspecial maakt. “Flow doet je zwijmelig denken aan het Margriet Winterboek van heel vroeger. Je ziet in veel bladen wel Flow-elementen (knippen, moestuin, doe-dingen), alleen Daphnes Diary heeft gedacht: dat gaan we ook doen.”

Op de vraag waar de trend van vakantieboeken toch vandaan komt, antwoordt Van Vuure: “Waarschijnlijk een knussemus-reactie op de internet/techno-revolutie. Al dat toch kille online, alles alleen maar via een toets of een scherm, dan wil je wel weer eens iets in je handen.”

Omzetgroei

“De trend is wat mij betreft simpel”, aldus Stefan Hutten, managing director Aldipress. “Uitgevers zien omzetgroei in de zomer, zien dat specials of vakantieboeken dan helemaal goed verkopen en proberen het dan zelf met een van hun tijdschriftmerken. Als dat succesvol is, dan lanceren ze het jaar erop het volgende tijdschriftmerk.”

Vakantieboeken niet meer te tellen

Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het schap. Kijk maar eens hoe de kiosken er bijstaan, dezer dagen. Het aanbod is enorm. “Het aantal vakantiespecials dat momenteel in de winkels ligt, is eigenlijk niet meer te tellen: zoveel zijn het er. Het is passen en meten om alle titels een mooi plekje te geven. Het is bovendien een tijdrovend klusje om alle stapels op tijd te verwerken. Soms ervaar ik het wel als iets wat de spuigaten uitloopt, maar de verkoopcijfers laten toch ook wel weer zien dat er vraag naar is”, aldus Rene Morren, mede-eigenaar van The Read Shop in Houten-Zuid.

Lange lijst vakantieboeken

Ook met een stapel print mee op reis? Hieronder een lijst met vakantieboeken die momenteel allemaal verkrijgbaar zijn. En waarschijnlijk zijn er nog meer te vinden in het lokale tijdschriftenschap.


Bron onderzoek Aldipress 2015: foodmagazine.nl

Foto van Nathan Anderson via Unsplash

Dit artikel bevat affiliatelinks (help Bladendokter.nl de zomer door ;-))


0 replies on “Trend: alle bladen maken tegenwoordig een vakantieboek of -special”