Morgen verschijnt De liefde, een nieuw magazine over liefde en relaties. Een maand na de lancering van ‘Ik ook van jou’, een blad over – jawel – liefde en relaties. Hoe kan dat?
Het is een feit dat er in de Nederlandse bladenmarkt enorm veel wordt gekopieerd en dat concurrerende uitgevers elkaars succes vaak namaken. Maar bij de lancering van ‘De Liefde’ en ‘Ik ook van jou’ was van kopiëren echter geen sprake. Beide uitgevers hebben hun ideeën onafhankelijk van elkaar en nagenoeg tegelijkertijd ontwikkeld. Toeval dus. Of niet, de media kan wel een beetje meer liefde gebruiken 😍.
Nog mooier
Peter van Dijk is uitgever van Mediawater (o.a. bekend als organisator van The Passion) en hoofdredacteur van ‘Ik ook van jou’. Hij vertelt: “We zijn met de ontwikkeling van ‘Ik ook van jou’ ruim een jaar bezig geweest, en pas 2 maanden voor release hoorden we dat er nog een blad over de liefde zou komen.”
Hij vertelt dat de komst van ‘De Liefde’ zijn plannen niet heeft beïnvloed. “Natuurlijk zijn we nog wel een extra rondje gaan maken langs onze artikelen, ons papier, de vormgeving. We hebben een blad gemaakt dat wellicht nog mooier en beter is geworden als deze andere titel niet ook was gekomen. Eigenlijk ben ik er dus wel dankbaar voor dat het gerucht dat er een ander blad uit kwam. Dat heeft ons nog scherper gemaakt.”
De wereld is klein
Hoofdredacteur Ruud Hollander (voorheen hoofdredacteur van Rails, Psychologie Magazine, Happinez, Hollands Diep en Vrij Nederland) reageert: “We hebben de titels onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. Uitgever Credits media heeft de titel pas laat aangemeld door de overstap van Betapress naar Aldipress. Dus wij hoorden ook pas op het laatste moment van de komst van ‘Ik ook van jou’. De wereld is klein, met een paar belletjes weet je wie daar achter zit. We hebben contact gehad en we hebben zelfs gesproken over een samenwerking.”
Eigenwijs
Maar van een samenwerking is het niet gekomen. Volgens Hollander omdat het te kort dag was – we waren allebei eigenlijk al klaar – en ook omdat we allebei er onze eigen ideeën op nahielden. “We hadden verschillende uitgangspunten en visies op het blad. Samen optrekken had niet gewerkt, denk ik. En daarnaast zit je toch ook vast aan praktische afspraken over distributie en verkoop.” Toen Hollander het concurrerende blad zag dacht hij: ‘Onvergelijkbaar. We hoeven elkaar niet in de weg te zitten.’
Meer aandacht
Ruud Hollander heeft met z’n lange ervaring in de mediabranche al eerder een vergelijkbare situatie meegemaakt. “Ik was hoofdredacteur van Psychologie Magazine toen Sanoma besloot om Mind Magazine te lanceren. Ik was toen wel bevreesd, gezien de grote publishing- en marketing power van Sanoma. Maar toen Mind Magazine op de markt kwam, steeg de oplage van Psychologie Magazine. Je vangt met z’n tweeën meer aandacht.”
Waarom niet nog meer liefde?
Ook Peter van Dijk vindt dat het schap ruim genoeg is voor twee titels met een vergelijkbare thematiek. “Maar natuurlijk! Als er meerdere bladen over eten, wonen, roddels, koningen en koninginnen, auto’s en BN’ers kunnen zijn… dan toch zeker wel een paar bladen over de enige kracht in deze samenleving die stabiel is, leven brengt en dagelijks mensen op gang brengt: liefde. Ik zou zelfs willen zeggen: waarom zijn er niet nog meer bladen over liefde? Onze ‘Ik ook van jou’ stimuleert en inspireert en brengt mensen dichter bij elkaar. Als er meerdere bladen zijn die deze afslag nemen, dan is dat beter voor het hele tijdschriftenschap. En dus goed voor de samenleving.”
De Liefde als doorstart
Het is niet de eerste keer dat Ruud Hollander een blad over De Liefde maakt. In 2012 lanceerde hij al eerder een glossy onder dezelfde naam. Een jaar later werd de publicatie gestaakt. Waarom ging het in 2013 mis en waarom lukt het nu wel? Hollander: “in 2013 is het niet helemaal misgegaan. De resultaten waren redelijk. We verkochten tussen de 12 en de 15 duizend exemplaren. Dat was dus aardig. Maar het waren barre tijden. Het ging niet goed met uitgever WPG. De tijdschriften J/M en Opzij werden verkochten even later stopte Hollands Diep.”
Jonge lezers kopen geen bladen
Hollander richt de nieuwe liefde op een doelgroep van 35 jaar en ouder en focust inhoudelijk meer op vaste relaties. “Het vorige blad was te jong in uitstraling en vormgeving. Het blad was speels, grappig, vrolijk, levendig. Maar daardoor voelde een wat oudere lezer zich niet aangesproken. En jonge lezers kopen geen bladen.”
Verkopen stijgen
Het blad van Peter van Dijk ligt nu ruim een maand in de winkel. Verkoopt hij wel bladen? Van Dijk: “De verkopen stijgen iedere week. Dat is erg hoopvol. De reacties van onze lezers zijn erg goed, ze willen absoluut dat we meerdere nummers gaan maken.”
Zowel Ruud Hollander als Peter van Dijk zijn bezig met de ontwikkeling van de tweede editie, die – weer allebei – in het najaar zullen verschijnen.