Happinez organiseert seminar en e-learning

‘Soms is er over belangrijke thema’s zo veel te zeggen, dat we méér willen delen’, stelt Eveline Helmink, hoofdredacteur van Happinez in een brief aan haar lezers. Het blad biedt lezers naast content ook events, seminars en (online) trainingen aan.

Op 13 oktober organiseert Happinez het Happi@work seminar. Het congres staat helemaal in het teken van ‘Geluk op de Werkvloer’, voor Happinez een belangrijk thema. Want werken doe je immers een groot deel van je tijd en als je niet gelukkig bent, heeft dat een grote invloed op je leven. Het seminar is een onderdeel van ‘De School of Happinez’, een nieuwe bedrijfstak waarin Happinez verschillende events, trainingen en e-learning gaat onderbrengen. We spraken hoofdredacteur Eveline Helmink over de plannen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om events en trainingen te gaan organiseren?

“In de 15 jaar dat Happinez bestaat zijn er eigenlijk altijd ‘losse’ trainingen, workshops, lezingen en events georganiseerd, meestal naar aanleiding van een op zichzelf staand artikel in een nummer. De frequentie van dat soort lezersdagen zijn omlaag gegaan toen we begonnen met het Happinez Festival. Toch leek het ons leuk en relevant om een van onze thema’s dit jaar, Happy@Work, in 360-graden neer te zetten. Dat betekent print- en online content, een online training, maar ook een event. Losse events blijven een superleuke manier om in contact te komen met lezers én in te zoomen op een onderwerp dat relevant is voor onze doelgroep. Bovendien versterkt het je autoriteit en meerwaarde als merk. Zo hadden begin dit jaar met Esther Perel een event in het Compagnie Theater, nog voor dat ze gevraagd werd voor Zomergasten. Daarmee hadden we iets exclusiefs voor Happinez-fans.”

Waarom juist geluk op het werk?

“Het thema ‘geluk in het werk’ komt voort uit een trend die wij al langer signaleren, namelijk dat geluk, voldoening, betekenis en persoonlijke groei niet alleen bij hippe bedrijven als Google of Patagonia op de agenda staan. Ook bij bedrijven die van oudsher nogal ‘corporate’ zijn hebben ineens een ‘chief happiness officer’ of yogalessen etcetera. Geluk, energie, balans en persoonlijke groei zijn geen onderwerpen die tussen 9 en 5 on hold staan. De tijd dat we salaris wilden in ruil voor arbeid, lijkt een beetje voorbij te zijn. Happy@Work speelt daarop in met een online training, waarbij je zelf nieuwe inspiratie kunt opdoen en stilstaan bij wat je doet en wat je wil, een vaste rubriek in het blad, een reeks online trainingen en nu dus een live event, met relevante sprekers en een uitgelezen kans om te netwerken.”

Dit doe je óók omdat je je lezers echt iets extra’s en relevants wil bieden, je merk wilt versterken en 360 aanwezig zijn belangrijk vindt, en last but not least omdat je er zelf ook door geïnspireerd wordt.

Wat wil je ermee bereiken?

“Onze volgers de gelegenheid geven om live en 3d verdieping te vinden in de onderwerpen waar Happinez over schrijft. Met Happy@work voelen we ook nog een grotere verantwoordelijkheid: minder ongenoegen, stress en burn out op de werkvloer. Omdat we mensen thuis bereiken, op de bank, in hun eigen tijd, hebben we een totaal andere aanvliegroute dan werkgevers of gezondheidsorganisaties. Bij ons gaat het niet om verzuim verlagen of rendement verhogen, het gaat over jóu. Wij kunnen het hebben over wat je zélf kan doen, om meer voldoening uit je werk te halen.”

Is zo’n extensie succesvol?

“Zeker! De online training gaat heel fijn. De kaarten voor het event zijn nog niet helemaal uitverkocht, maar 90% van de zaal zit vol, en we hebben nog een aantal dagen te gaan natuurlijk. Onderaan de streep staan zwarte cijfers, maar dit is geen quick win. Dit doe je óók omdat je je lezers echt iets extra’s en relevants wil bieden, je merk wilt versterken en 360 aanwezig zijn belangrijk vindt, en last but not least omdat je er zelf ook door geïnspireerd wordt. Ik vind dit toffe onderwerpen om mee bezig te zijn, en inspirerend om lezers te ontmoeten. Dat is ook veel waard. It gets you out of the office. Ik ga in ieder geval altijd vol energie naar huis!”

Wat staat er op de agenda?

Op het event spreekt internationaal bestsellerauteur Rasmus Hougaarden over mindful leiderschap, over anderen, over jezelf. Hougaard kan dat bijzonder inspirerend. Daarnaast is er een interactieve paneldiscussie over inspiratie, work life balance en ondernemen met Charles Groenhuijsen, Zarayda Groenhart, Ginny Ramiskoen en Thijs Launspach. In de middag wordt het praktisch: je krijgt concrete handvaten en frisse inspiratie aangereikt door auteur en trainer Marja de Boer, zodat je ook echt met toepasbare nieuwe inzichten naar huis gaat. Tot slot is er een georganiseerde netwerkborrel, waar je aan de hand van vijf door Happinez uitgewerkte thema’s op een laagdrempelige manier in gesprek gaat met anderen.

Meer weten? Kijk op de site van Happinez.

Foto van jose aljovin via Unsplash

banner event management en design voor media - cursus event 19 november 2018