Zo organiseren de bekendste mediamerken hun events

linda festival - bladendokter events (1)

Naast het uitgeven van een magazine en content aanbieden via een website en social media kijken steeds meer mediamerken naar nieuwe merkextensies. Bijvoorbeeld een event. In de ‘festivalisering’ van Nederland kijken steeds meer mediamerken naar het event als verdienmodel. Er is een aantal mediamerken die dat soms al jaren met veel succes doet.

De doelgroep ontmoeten

Een event biedt veel interactie met de doelgroep. Het is bovendien een goede manier om je adverteerders in contact te brengen met de doelgroep en andersom. In Nederland organiseren verschillende mediamerken events voor zeer uiteenlopende doelgroepen. We vroegen Libelle, Linda., Happinez, Truckstar, Tina en Kiind naar hun ervaringen.

Belangrijkste reden om te starten met event

De redenen om te starten met de events verschillen per mediamerk, maar komen wel veel op hetzelfde neer: het gedachtegoed van het magazine vieren met de doelgroep en lezers met elkaar in contact brengen.

In contact met elkaar

Sandii Zachte van Kiind, een online community rondom het thema ‘natuurlijk ouderschap’ startte het festival zoals zij ooit ook hun online magazine startte: ”We begonnen met het Kiindfestival zoals we met alles starten: gewoon omdat het ons zélf zo leuk lijkt! Dat werkt blijkbaar best goed. Ik denk dat als je eigen vuur ergens van aangaat, je ervan uit mag gaan dat dat ook bij andere mensen gebeurt. Later kregen we steeds meer in de smiezen waar andere mensen voor kwamen. Vaak om toch de sfeer en het gegeven dat je mensen met ongeveer dezelfde visie ontmoet.”

”Happinez is al jaren veel meer dan een tijdschrift en we hebben altijd al zo’n ontzettend geluk gehad met onze trouwe achterban, onze fans. Met het festival wilden we ze een plek bieden waar alles samenkomt, waar ze Happinez kunnen ervaren en inspiratie kunnen opdoen, auteurs horen spreken, like-minded mensen kunnen ontmoeten. Veel van onze lezers lezen Happinez omdat ze op zoek zijn naar balans, naar rust. Ze gaan aan de slag met zichzelf en willen als persoon groeien. Dit is een individuele reis naar binnen zeg maar, naar het hart. En gek genoeg is er dan toch vaak de behoefte om hier dan vervolgens met anderen over verder te praten, ervaringen uit te wisselen. Ons festival faciliteert hierin op een hele laagdrempelige manier voor wie die behoefte heeft, maar kan daarnaast juist ook heel goed bezocht worden door iemand die echt alleen inspiratie op wil doen en eenmaal thuis met deze inzichten aan de slag gaat.” zegt Tess Warmerdam van Happinez.

Commerciële kansen

”De belangrijkste reden om te starten was puur om een gezellig feest voor chauffeurs te organiseren; pas later is ontdekt dat er veel bezoekers op afkomen en dat er veel geld mee te verdienen valt.” aldus Bert Mateboer van Truckstar.

Hilmar Mulder van Libelle geeft aan dat zij al eerder doorhadden dat de Libelle Zomerweek ook commercieel een goede zet zou zijn: ”De commerciële kansen die men toentertijd zag, lagen in het vertalen van de beleving van het lezen van het tijdschrift Libelle naar een ‘live’-beleving van het merk Libelle. Ontmoet de redactie, de columnisten en loop rond in een omgeving waarin alle thema’s van het blad tot leven komen.”

Voor het merk LINDA. was het niet de eerste merk-extensie die werd toegevoegd: ”LINDA. is een sterk multi-channel merk met een zeer sterke binding met haar fans. De LINDA. pijlers lenen zich goed om ‘tot leven te komen’ in een festival. De festivalmarkt is een groeiende markt en biedt potentie op B2B en B2C gebied. LINDA.festival is voor ons een manier om een nog sterkere binding te creëren met LINDA.lezers/bezoekers/kijkers, en is daarom een logische toevoeging aan het mediamerk LINDA.” aldus Madelon Smit, namens LINDA.

Bij tijdschrift Tina geldt het tot leven komen ook heel erg als reden voor de start voor het festival. Ingrid Schooten zegt daarover namens Tina: ”Het magazine heeft een heel intensieve “band” met de lezer. Tina is een wereld op zich. Wat is er nou leuker dan in de wereld van Tina te kunnen stappen en het magazine in al zijn facetten te ervaren?”

happinez festival - events bladendokter

Belangrijke rol voor de locatie

Voor een aantal events geldt dat de locatie een hele grote rol speelt omdat het bijvoorbeeld veel ruimte biedt, een dagje uit compleet maakt of goed bij de sfeer van het event past.

Het Truckstar Festival – wat dit jaar voor de 38e keer werd georganiseerd – vindt plaats op het TT-circuit in Assen, dat is de enige plek in Nederland waar 3200 trucks bij elkaar kunnen komen en ook nog plek is voor allerlei festiviteiten. De locatie van het Tina Festival is het pretpark Duinrell, waar tienermeisjes naast de festivalactiviteiten een leuke dag uit kunnen vieren. De Libelle Zomerweek vindt sinds een aantal jaren plaats op het Almeerderstrand wat goed bijdraagt aan de zomerse sfeer van het event. Het Happinez Festival werd in eerste instantie georganiseerd in Fort Voordorp heeft vanaf de 5e editie in mei 2019 een nieuwe locatie: TAETS Amsterdam. Deze locatie, die ook door LINDA. wordt gebruikt voor het festival, biedt veel mogelijkheden, ook voor de volgende edities.

Event als verdienmodel: winstgevend?

Het event kan naast andere beweegreden ook een nieuw verdienmodel zijn voor een mediamerk. De meeste events van de Nederlandse mediamerken zijn gelukkig ook winstgevend: Tina, Happinez, Libelle, Truckstar en Kiind verdienen allemaal aan hun events. LINDA. moet het nu nog hebben van return on involvement, maar hebben zichzelf een aantal jaar gegeven om aan het merk LINDA.festival te bouwen.

Naast natuurlijk de financiële winst is er ook op andere vlakken winst te behalen. Bij Truckstar is de naamsbekendheid enorm gegroeid dankzij het festival. Libelle geeft aan dat de Libelle Zomerweek ook een uniek aanbod is richting adverteerders om in contact te komen met zoveel leuke en positieve vrouwen.

Events organiseren in de praktijk

Een event organiseren is wel heel wat anders dan een tijdschrift maken, een aantal merken gaan daarvoor soms een partnerschap aan of zoeken hulp in vertrouwde hoek. Truckstar krijgt bij de uitvoer hulp van een aantal leden van chauffeursverenigingen die geheel belangeloos meewerken. De Libelle Zomerweek en het Tina Festival worden in samenwerking met de eventsafdeling van Sanoma georganiseerd, Libelle werkt ook nog samen met een logistieke partij. Het concept en de organisatie van het LINDA.festival ligt bij Mood for Magazines, maar de Modefabriek is aangesloten als partij voor de concepting en uitwerking en DeWynters Amsterdam als ticketpartner. Happinez heeft een dedicated festival manager en werkt met een productiebedrijf samen.

Bronnen foto’s: David Stegenga voor LINDA.festival | Happinez Festival

 

0 replies on “Zo organiseren de bekendste mediamerken hun events”