Libelle bestaat 90 jaar en blijft maatschappelijk betrokken

Libelle is 90 jaar

Deze week ploft het jubileumnummer van Libelle op de mat. Het weekblad bestaat 90 jaar en viert haar jubileum met een theatershow, een prijzenfestival en een interview met Maxima.

In het jubileumnummer is er uitgebreid aandacht voor een maatschappelijke kwestie: de financiële onafhankelijkheid van vrouwen. Libelle heeft decennia lang aandacht gevraagd voor dit soort kwesties en zorgt ook dat dit jubileumnummer maatschappelijk relevant is. In het interview benadrukt koningin Máxima het belang van financiële onafhankelijkheid van vrouwen. “Weten dat je jezelf financieel kunt redden, geeft rust en de mogelijkheid om zo nodig van koers te veranderen”, aldus koningin Máxima.

De aandacht in het jubileumnummer voor financiële zelfredzaamheid past bij de missie van Libelle om iets te betekenen voor de Nederlandse vrouw. Maatschappelijk belangrijke thema’s als (postnatale) depressies, kanker, anticonceptie, de overgang en laaggeletterdheid maakt Libelle door reportages en interviews bespreekbaar. Met het jubileum lanceerde Libelle de resultaten uit het ‘Baas in eigen beurs’-onderzoek, dat Libelle liet uitvoeren. Uit de resultaten blijkt dat de helft van de vrouwen inmiddels een financiële buffer heeft waar zij tevreden mee is. Toch durft 1 op de 5 vrouwen niet met vrienden of familie te spreken over haar financiële situatie. De schroom van vrouwen om over de eigen financiën te praten, was voor de redactie aanleiding de nieuwe online rubriek Geldgeheimen te beginnen.

Het gaat goed met Libelle

Libelle is met een bereik van liefst 4,5 miljoen de grootste onder de Nederlandse vrouwenmerken. Naast de magazines en specials (Libelle Lekker, Libelle Tuin & Zo, Libelle Living en Libelle Gezond) bereikt Libelle haar fans via libelle.nl en de Libelle-app, socials, podcasts en video’s. De jaarlijks terugkerende Zomerweek en Winterfair zijn goed voor 150.000 bezoekers. Hoofdredacteur Hilmar Mulder is trots: “Libelle is zichzelf gebleven door 90 jaar lang bij de tijd te blijven!”

Hoogtepunten Libelle

2024 – Oplage Libelle weekblad is 220.000, online bereik is 4,5 miljoen mensen per maand
2024 – Gemiddeld 55.000 downloads per maand op Tijdschrift.nl en bijna 275.000 podcastdownloads
2024 – Libelle viert 90e verjaardag, houdt enquête over de financiële zelfredzaamheid
2024 – Libelle, Margriet en Flair bundelen kracht met de podcast ‘Generatie Vrouw’ met Noraly Beyer (77), Roos Schlikker (48) en Eva Breda (26)
2023 – Libelle introduceert een paywall en premium content
2023 – ‘Airora’, het door AI gestuurde astro-orakel op libelle.nl
2022 – Eerste speciale editie voor laaggeletterden: ’Libelle Extra Makkelijk te Lezen’
2021 – Libelle vanaf nu wekelijks online te lezen als ‘digitale editie’
2021 – Libelle’s eerste podcastserie ‘De Vagina Dialogen’
2016 – Oplage weekblad is 314.500
2016 – Libelle begint eigen videokanaal ‘Libelle TV’
2006 – Oplage weekblad is 506.500
1998 – Libelle.nl gaat, als eerste Nederlandse vrouwenmagazine, online
1997 – Eerste editie van de Libelle Zomerweek
1990 – Oplage weekblad is 747.000
1970 – Dolle Mina’s maken hun eigen twaalf pagina’s in Libelle
1968 – Spraakmakend artikel over ‘De Pil’
1956 – Eerste lezersenquête: Libelle’s Nationale Huisvrouwen-competitie
1934 – De eerste editie van Libelle

0 replies on “Libelle bestaat 90 jaar en blijft maatschappelijk betrokken”