Elle maakt modespecial, zonder nieuwe mode

Elle lanceert modenummer zonder nieuwe mode

Je bent als modeglossy natuurlijk schatplichtig om nieuwe trends en de nieuwste modecollecties te beschrijven, zou je denken. Maar dat hoeft dus niet. ELLE lanceert het grote modenummer, zonder de nieuwste modecollecties.

Een modenummer staat traditiegetrouw vol runway foto’s, catwalk modellen en verslagen van de modeweken uit London, Parijs en Milaan. ELLE pakt het dit voorjaar anders aan. De redactie heeft het grote modenummer van maart geproduceerd in samenwerking met een Guest Creative Director, Duran Lantink. In 2022 werkt ELLE per modeseizoen met wisselende Guest Creative Directors waarbij ieder modeseizoen een bekende naam uit de creatieve industrie zich aan ELLE verbindt en meedenkt met het modeteam over de modeseries en belangrijke modeverhalen.

Nothing New

ELLE’s grote modenummer in samenwerking met Duran Lantink heeft als thema Nothing New. Zonder aandacht te schenken aan de nieuwste collecties duikt ELLE in klassiekers, vintage stukken, basis collecties en het archief van grote modemerken. Niet omdat de redactie tegen nieuwe spullen kopen is, maar wel omdat ze hun lezers en de modewereld willen inspireren nog bewuster na te denken over kleding.

Duurzaamheid en upcycling

Hoofdredacteur van ELLE, Anke de Jong, legt uit waarom de redactie koos voor de samenwerking met Duran Lantink. “Duran maakte jaren geleden als ontwerper indruk op mij met zijn visie op duurzaamheid en upcycling. Al snel werd hij genomineerd voor een van de meest prestigieuze modeprijzen ter wereld: de LVMH-prijs (oa gewonnen door Virgil Abloh en Marine Serre). In die periode ontmoette ik hem tijdens een etentje in Milaan tijdens Fashion Week. Zijn vrolijkheid en energie waren aanstekelijk en zijn ideeën briljant. Toen ik vorige zomer hoofdredacteur van ELLE werd ben ik plannen gaan maken over hoe we ons kunnen onderscheiden, de lezer kunnen verrassen, relevanter kunnen zijn en een steentje kunnen bijdragen aan een betere wereld. Door samenwerkingen aan te gaan met verschillende creatieve masterminds hoop ik iets vernieuwends te brengen. Ik interviewde Duran tijdens Amsterdam Fashion Week voor een podcast en vroeg tussen neus en lippen door of ie guest creative director zou willen zijn van een magazine – hij sprong op en zei meteen ja. Het was binnen één minuut geregeld.”

Alles in de mode keert terug

Het thema van dit modenummer is: buy nothing new. Dat ligt erg in de filosofie van Lantink als ontwerper. Staat er dan helemaal geen nieuwe mode in de modespecial van ELLE? De Jong: “Het thema is ‘Nothing new’, en dat bedoelen we met een knipoog, waarmee we willen aangeven dat alles uit de mode altijd weer terugkomt. We vragen onze lezers om wel met de huidige trends aan de slag te gaan maar dat te doen met items die ze al in de kast hebben of te investeren in klassiekers die tijdloos zijn, die je jarenlang kan dragen en kunt combineren aan de hand van de nieuwe trends. We laten wel nieuwe items zien; dit zijn vooral de klassiekers die nooit in de sale zullen gaan en items waarvan wij denken dat je er jaren plezier van zult hebben. Een groot deel van de mode in dit nummer is trouwens vintage. We laten de grote trends zien aan de hand van catwalkbeelden uit het verleden, heel leuk om dat allemaal te bekijken. Qua beautyserie hebben we een serie uit 2001 herplaatst, al die beauty trends zien we nu weer. Dus ook daar, nothing new, alles komt terug.”

Lezers aan het denken zetten

Wat vindt Anke de Jong zelf van dit thema? Kan de modewereld, als een van de grootste vervuilers ter wereld wel wat duurzaamheid gebruiken? “We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen om iets aan die vervuiling te doen, ik hoop dat wij onze lezers met dit nummer nog meer aan het denken zetten. Niet om niets meer te kopen, wel om bewuster te kopen. En ook bij ELLE zelf doen we ons best, vanaf dit nummer gaan wij bijvoorbeeld focussen op pre-orders, waardoor we voordat we naar de drukker gaan weten hoeveel nummers we moeten drukken. Op die manier hopen we dat we het aantal retouren kunnen reduceren en er minder vernietigd hoeft te worden. Voorlopig kun je ELLE ook nog kopen in de winkel maar wellicht komt er een dag dat je ELLE alleen nog vooraf kunt bestellen.”

0 replies on “Elle maakt modespecial, zonder nieuwe mode”