De derde editie van het ‘Glamour Beauty Festival’ zou dit jaar nóg groter gevierd worden. Maar helaas, Corona gooit roet in het eten. Niet getreurd, het festival wordt in een online jasje gestoken. Voor de deelnemers thuis is er een extra beleving ontwikkeld: de Glamour Beauty box.
Dat het fysieke event van Glamour niet door kan gaan, betekent niet dat de redactie bij de pakken neer is gaan zitten. De vraag blijft wel: hoe krijgt Glamour het voor elkaar om een unieke beleving mee te geven aan een online event. Die beleving werd in voorgaande edities gecreëerd door typische ‘live’ dingen, zoals de ontmoeting met influencers. De ontmoeting met modellen, zoals Romee Strijd of de ervaring hoe je haar wordt gedaan bij Rob Peetoom moet nu met een online event anders. “Glamour slaagt erin om er iets heel tofs van te maken, maar het wordt niet hetzelfde als afgelopen jaren”, vertelt Anke de jong.
Nieuwe mogelijkheden
In eerste instantie lijkt een online event misschien niet ideaal, maar er zitten wel degelijk voordelen aan. Zo vertelt De Jong: “Glamour wordt gedwongen om innovatief te zijn, daar zijn wij supergoed in. We proberen gewoon van alles uit en zullen na dit jaar zien hoe het gaat. We halen zoveel mogelijk dingen uit deze periode die wij in de toekomst kunnen gebruiken en waarop we ook door kunnen bouwen”.
Groter bereik
Bij het creëren van een online event wordt er niet alleen veel geleerd door de redactie, maar het heeft ook voordelen voor het bereik van het event. Voorheen waren er 1500 mensen aanwezig op het Beauty Festival van Glamour in het Tropen museum. Nu kan dit bereik bij de online editie alleen maar groter worden. Op een Instagram-livestream zit immers geen limiet.
Live entertainment
Het event vindt plaats op het Instagram account van Glamour, via een livestream. Hierbij kan je als kijker zelf beslissen op welke momenten je naar het event kijkt. Op 22 november tussen 14.00 uur en 21.00 wordt er elk half uur met een ander merk of spreker live gegaan. Lize Booij werkzaam bij Glamour als Brand Manager vertelt: “Het moet eigenlijk een soort hele fun beauty dag worden wat lekker is in een lockdown. Hierbij kan je jezelf opsluiten in huis, terwijl je ondertussen geniet van live-entertainment vanuit de Glamour studio. Er zijn allemaal leuke mensen aanwezig, waar je echt wat aan hebt, maar het is vooral een ‘feel good day’.”
Denk als bedrijf na waar je zelf echt blij van wordt en kies producten of diensten die ook echt bij je bedrijf en team passen.
Ander verdienmodel
Een groter bereik klinkt voor veel event organisatoren als muziek in de horen, maar hoe zit het dan met de opbrengsten, bijvoorbeeld via kaartverkoop? De redactie van Glamour is van mening dat het verdienmodel moet worden omgegooid. Waar voorheen de grootste opbrengstenbron de kaartverkoop was, moet hier nu iets anders voor verzonnen worden. De Instagram livestream is voor iedereen gratis te volgen en dus wordt het verdienmodel voor Glamour omgegooid. De commerciële partners van Glamour spelen hierbij een rol. Naast deze samenwerkingen verdienen ze ook aan de Glamour Beauty Box.
De Glamour Beauty Box
De Glamour Beauty Box is ontwikkeld voor een beleving thuis tijdens het event. Met de box kun je een ultieme beauty dag thuis hebben, in je joggingspak. Er zitten producten van allerlei partners in met een totale waarde van 200 euro. Met de box krijgen gebruikers niet alleen allerlei mooie producten, maar ze krijgen hiermee ook toegang tot de XXL-beauty bingo. Met de producten uit de box kun je meedoen met de workshops die gegeven worden door een aantal bekende influencers. Ook zit er een fles champagne en Glamour merchandise in de box zodat gebruikers het thuis nog leuker kunnen maken. “Er wordt echt een feestje van gemaakt, maar dan online”, aldus Anke. Binnen een week waren de Glamour Beauty boxen (verkoopprijs 50 euro) al helemaal uitverkocht.
Gewoon gaan en zichtbaar blijven
De Jong en Booij hebben advies voor andere uitgevers voor het organiseren van een online event. “Gewoon gaan”. Ze vertellen dat het belangrijk is om door te gaan, wel verstandige keuzes te maken, maar het gewoon vooral gewoon doen. “Gas erop”, aldus De Jong. “Denk als bedrijf na waar je zelf echt blij van wordt en kies producten of diensten die ook echt bij je bedrijf en team passen. Zorg ook dat je als bedrijf zichtbaar blijft en doe hier alles aan”. De Jong gelooft heel erg dat als je als merk tijdens een crisis relevant moet blijven: “Als jouw doelgroep, jouw consument of jouw community iets aan jou heeft dan zullen zij de rest van hun leven aan jou herinneren.”
Glamour tijdens de coronacrisis
Glamour is vanaf het begin van de lockdown zichtbaar gebleven voor hun volgers door elke dag live te gaan op Instagram. “Dit leverde leuke dingen op met onze eigen community, maar ook met adverteerders. Wij zijn als merk alleen maar sterker geworden dit jaar, terwijl wij niks fysiek hebben gedaan. We hebben bewezen dat wij als glamour dit kunnen. Dit heeft te maken met de energie van het hele team en de drive en de passie voor Glamour”, aldus De Jong. Ook geeft zij aan dat het belangrijk is dat je niet afwacht of onzeker wordt als bedrijf, want elke crisis brengt ook kansen.
Wij zijn als merk alleen maar sterker geworden dit jaar.
Verder digitaliseren
De Coronacrisis bracht Glamour ook voordeel. De crisis gaf hen de kans om verder te digitaliseren. Een doel dat zij voor ogen hadden is het optimaliseren van hun Instagrampagina. Volgens De Jong was Glamour voorheen nog niet on-point genoeg op Instagram. Het organiseren van een event op Instagram droeg bij aan een beter gebruik van het kanaal. En met de box werd ingezet op e-commerce. “Zichtbaar blijven en gewoon gaan, zoek de kansen die er zijn”, zegt Anke de Jong.
Nog meer Boxen?
Of er in de toekomst nog een Glamour Beauty Box komt is nog niet zeker. Hoewel het werken aan een project zoals een e-commerce box als heel leerzaam en leuk is ervaren, was het wel heel veel werk voor de redactie. Tien medewerkers van de Glamour redactie zijn bezig geweest met het inpakken van de boxen. Om dit vier keer per jaar te doen is volgens De Jong niet echt realistisch. Glamour merkt wel dat er veel behoefte aan de boxen is, de boxen waren namelijk binnen een week uitverkocht. “Als er een nieuwe box komt, zullen we dat altijd in combinatie met een event doen, omdat het dan echt een experience is”, aldus Lize Booij.
Toekomstige events
In de toekomst ziet Glamour de events graag zowel fysiek, als online. Een mix hiervan zou volgens de redactie van Glamour perfect zijn. De belangrijkste reden om ook na de Corona door te gaan met online events, is dat een online event minder voeten in de aarde heeft om te organiseren. “Met een online event hoeft niet alles perfect te zijn. Het wordt met een telefoon uitgezonden, maar wel echt met cameramensen en microfoons. Hierdoor is de kwaliteit wel goed, maar het is wel makkelijker te regelen dan een fysiek event. Ook blijkt dat mensen het fijn vinden om vanuit huis iets te volgen en dat kan opgelost worden met een online event”, besluit De Jong.
Tekst: Bo van den Berg