Quote, Happinez en Flow winnen Mercurs. De 22e uitreiking van de belangrijkste jaarprijzen van de magazine mediabranche vond 12 december plaats in het DeLaMar Theater in Amsterdam. In totaal werden elf Mercurs uitgereikt. Niet eerder ontving de organisatie zo veel inzendingen.
Alle tijdschrift merken (ook online magazines) in Nederland kunnen meedingen naar een van de felbegeerde Mercurs. Nieuw dit jaar zijn de categorieën Event van het Jaar en Marketinginnovatie van het Jaar, terwijl de Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar terug van weggeweest is.
Mercur Artdirection van het Jaar
Flow van Sanoma Media is het mooist vormgegeven tijdschrift van Nederland. Voor de toekenning van deze Mercur moet de artdirection van een magazine (in print of online) van een onderscheidend hoog niveau zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.
- Genomineerd waren: &C – &C Media, Kiind – Uitgeverij Noest, National Geographic Traveller – Hearst Netherlands
Mercur Marketinginnovatie van het Jaar
De Instagram-training ‘Leef met de Maan’ van Happinez (WPG Media) wint de Marketinginnovatie van het jaar. Dit is de prijs voor opmerkelijke B2C-marketingactiviteiten die hebben geleid tot het vergroten van het bereik van een magazinemerk en/of het succesvol exploiteren van dit bereik.
- Genomineerd waren: Libelle.nl Paid Content – Libelle (Sanoma Media), YouTube kanaal – LINDA.Meiden (Mood for Magazines), Coachfinder – Psychologie Magazine (WPG Media)
Mercur Reportage van het Jaar
PS van de Week, het magazine van het Parool (DPG Media) schreef over Mr. Kaor, de Japanse excentriekeling die elke week dezelfde brief stuurde naar een Volendams Hotel. Goed voor de Mercur Reportage van het Jaar. Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen (in print of digitaal) van een magazine. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact.
- Genomineerd waren: Mama, ik zit in Turkije… van Flair – Sanoma Media, 85 jaar vrouwen in Nederland van Libelle – Sanoma Media, Of ik Jos B. haat? van Viva – Sanoma Media, De grote verdwijntruc van Volkskrant Magazine – DPG Media
Mercur BeLOFte van het Jaar
Bret Hartman van Libelle (Sanoma Media) is uitgeroepen tot de BeLOFte van het jaar. In deze categorie komen talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar in aanmerking die het afgelopen jaar een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine media branche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en hun originele, creatieve en innovatieve ideeën.
- Genomineerd waren: Malu de Bont van ELLE – Hearst Netherlands, Martyn de Jong van Men’s Health – Hearst Netherlands, Michiel Muller van Donald Duck – Sanoma Media, Inger van der Ree van De Smaak van Italië – House of Italy
Mercur Hoofdredacteur van het Jaar
Sander Schimmelpenninck van Quote (Hearst Netherlands) wint de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar. Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren of contentdirectors in aanmerking die hun werk (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury heeft gekeken naar de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn of haar invloed op het commercieel succes.
- Genomineerd waren: Eveline Helmink van Happinez – WPG Media, Anke de Jong van Glamour – Hearst Netherlands, Sterre van Leer van Psychologie Magazine – WPG Media, Hilmar Mulder van Libelle – Sanoma Media
Mercur Cover van het Jaar
De mooiste cover van 2019 is van LINDA.meiden. Op de cover stond Famke Louise (met okselhaar). In deze categorie vallen covers van magazines die zijn verschenen in de periode oktober 2018 t/m september 2019. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het merk.
- Genomineerd waren: Glamour – ‘Raven’ – Hearst Netherlands, See All This kunstmagazine – ‘Joost Swarte’ – See All This, Volkskrant Magazine – ‘Frenkie de Jong’ – DPG Media
Mercur Event van het Jaar
Vriendin (Audax Publishing) organiseerde verschillende speeddates met lezers. Het doel van de events was om vrouwen te helpen met het vinden van waardevolle vriendschappen en nieuwe vriendinnen. Bij de Mercur Event worden excellent georganiseerde evenementen beloond, die de band met de doelgroep hebben versterkt, de brand awareness hebben verhoogd en commercieel gerendeerd hebben. De Vriendin Speeddate heeft de primeur van deze nieuwe Mercur.
- Genomineerd waren: Bicycling Afsluitdijk Afsluitrit van Bicycling – Hearst Netherlands, Libelle Zomerweek van Libelle – Sanoma Media, Tina Festival van Tina – Sanoma Media, Truckstar Festival van Truckstar – New Skool Media
PostNL Mercur Partnership van het Jaar
De kunstcollectie die Donald Duck (Sanoma Media) ontwikkelde in samenwerking met het Rijksmuseum wint de Mercur Partnership van het Jaar. Voor deze categorie komen succesvolle commerciële samenwerkingsvormen in aanmerking van een magazinemerk of -uitgeverij die in het afgelopen jaar tot stand zijn gekomen en tot concrete resultaten hebben geleid. Bij de beoordeling wordt gelet op de oorspronkelijkheid, het innovatieve karakter, de kwaliteit, omvang en impact van de samenwerking.
- Genomineerd waren: Flow en Workman Publishing Co New York – Licentiedeal, ELLE, ELLE DECORATION, ELLE ETEN en Fontys Hogeschool Journalistiek – Journalistiek cursusaanbod, De Smaak van Italië en Fundadore Travels – Reizen met Smaak, Viva en Triumph International – Wat draagt de poes?
Aldipress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar
Misschien niet de gezelligste, maa de beste en meest innovatieve plek in Nederland om je stapels bladen in te slaan is de Onbemande AKO op Schiphol (Audax). Voor deze categorie komen in aanmerking Nederlandse tijdschriftenretailers (retailformules en onafhankelijke winkels). Alle inzendingen, die naar de mening van Aldipress voldoen aan de vastgestelde criteria, worden voorgelegd aan de door Aldipress hiervoor aangestelde jury.
- Genomineerd waren: BRUNA – Initiatief ‘Pieken op de Zomerpiek’, Primera – Initiatief ‘Blader de zomer door’
De oeuvre prijs: Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines
Met de oeuvreprijs Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines wordt een magazinemerk of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt. Dit jaar valt art director Jaap Biemans (Coverjunkie / Volkskrant Magazine (DPG Media) in de prijzen. Proficiat!
Mercur Magazinemerk van het Jaar
De hoofdprijs. Het beste tijdschriftmerk van het jaar is geworden: Happinez (WPG Media). Deze Mercur is voor magazinemerken die het afgelopen jaar opvallend goed gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit en innovatief vermogen van het crossmediale magazinemerk (met of onder print).
- Genomineerd waren: AutoWeek – Sanoma Media, LINDA. – Mood for Magazines, Plus Magazine – Senior Publications Nederland, Psychologie Magazine – WPG Media
Impressie tijdschriften gala
Op Mercurs.nl kun je terecht voor een foto-impressie van het jaarlijkse tijdschriftengala, de prijsuitreiking van de Mercurs en de ‘after movie’.