Magazines leveren weer fors meer advertentie-inkomsten in: daling 8,5 miljoen in 2024

Advertenti-inkomsten in de mediasector stegen met ruim 3% in 2024. Magazine uitgevers profiteerden niet mee. Ze kregen 8,5 miljoen minder advertentie-inkomsten.

Adverteerders in Nederland besteedden in 2024 3,1% meer aan advertenties, in vergelijking met het jaar ervoor. Daar was een bedrag mee gemoeid van 7,2 miljard. Advertentie-inkomsten voor alle kanalen stijgen, behalve voor magazines, folders, bioscopen en vaktijdschriften. Advertentie-inkomsten voor magazines daalden met 8,5 miljoen euro, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds 2015 zijn de advertentie-inkomsten voor magazines gehalveerd.

Deze cijfers komen uit het ‘Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2024’ van onderzoeksbureau Nielsen. Alle advertentie-inkomsten, over alle kanalen, stegen in 2024 van 6.9 miljard in 2023 naar een bedrag van 7.2 miljard in 2024. Dat is een stijging van 3,1%. Adverteerders besteedden fors meer aan online display (groei 11,5%) en out of Home (groei 9,6%). Televisie, social media en radio blijven populair en deze kanalen trekken ook de meeste advertentie-euro’s aan. Televisie steeg met 2,1% van ruim 3.9 miljard in 2023 naar ruim 4 miljard euro in 2024. Aan social media wordt 1,6 miljard euro besteed. Radio steeg met 2% van ruim 94 miljoen naar 96 miljoen euro.

Advertentie inkomsten voor tijdschriften, periode 2013-2024. Inkomen voor uitgevers dalen al jaren.

Advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften

Als we kijken naar kranten en tijdschriften, dan zijn de cijfers minder positief. Dagbladen bleven in 2024 redelijk stabiel. De krantenuitgevers verdienden in 2023 een bedrag van ruim 547 miljoen aan adverteerders en in 2024 is dat bedrag met 0,4% gestegen naar ruim 549 miljoen. Krantenuitgevers krijgen 7,6% van alle adverteerders euro’s.

De tijdschriften leverden weer flink in, net als voorgaande jaren. Advertentie-inkomsten daalden van ruim 156 miljoen in 2023 naar bijna 148 miljoen in 2024. Dat is een daling van 5,4%. Deze daling is minder dan in de periode tussen 2022 en 2023. Toen bedroeg de daling 9,1%.
Bij magazines zie je een dalende trend voor zowel het aantal advertenties, het aantal adverteerders, de advertentietarieven en het gemiddelde budget per adverteerder. Er wordt 2,1% van alle advertentie euro’s gestoken in magazines.

Zowel de hoeveelheid adverteerders als hun budgetten dalen sterk voor tijdschrift uitgevers. Mediabestedingen 2024

Advertentie-inkomsten voor vaktijdschriften dalen

Ook de vaktijdschriften leverden in: van 21 miljoen in 2023 naar ruim 18 miljoen in 2024, dat is een daling van 11,4%. Opvallend, omdat de vakbladen in 2023 juist stegen ten opzichte van 2022. Ten opzichte van 2015 is 67% van de bestedingen aan vaktijdschriften verdwenen.

Vooral vrouwenbladen, Culinaire bladen en huis-,tuin- en doehetzelf bladen verdienen veel advertentie inkomsten. De overige categorieën verliezen veel. mediabestedingen 2024.

Vrouwenbladen zijn de grootverdieners als we kijken naar de advertentie-inkomen over 2024. Dit segment neemt 27% van de gehele advertentie-inkomsten voor magazines voor de rekening. Op de tweede plaats zijn dat de culinaire bladen (15,6%), gevolgd door de woon-, tuin- en doe-het-zelfbladen (10,9%) en de auto- en motorbladen (9,5%). De RTV-bladen verdienen 8,9%, de gezinsbladen krijgt 7,1%, de opiniebladen 5,5% en de reis-en recreatiebladen 2,8%. De overige categorieën (mannenbladen, sportbladen, opvoeden, management etc) krijgen allemaal minder.

Het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen van Nielsen, kan besteld worden door een mail te sturen naar:
marketing-nl@nielsen.com.
Met dank aan Nielsen voor de cijfers.

0 replies on “Magazines leveren weer fors meer advertentie-inkomsten in: daling 8,5 miljoen in 2024”