Elk jaar doet Mary Meeker, onderzoek naar ‘the state of media’ in haar indrukwekkende slidedeck, genaamd Internet Trends 2019. Verplicht leesvoer voor media- en marketingmensen. Je vindt het hele rapport hier.
Eén slide springt er echter al jaren uit. Meeker vergelijkt elk jaar in ieder onderzoek de tijd die Amerikaanse mediaconsumenten besteden aan media, onderverdeeld in devices, en zet dat af tegen het geld dat adverteerders besteden aan campagnes.
Aandeel mobiel mediagebruik groeit hard
Elk jaar zie je een groeiend aandeel mobiel, zowel in mediagebruik van consumenten als in mediabesteding van adverteerders. En elk jaar krimpt het aandeel print, zowel in aandacht als in inkomsten.
Veel advertenties voor weinig aandacht
Waar Amerikaanse mediaconsumenten in 2010 nog 8% van hun aandacht besteden aan mediaconsumptie in print, konden uitgevers van kranten en tijdschriften nog rekenen op een aandeel van 27% van alle advertentie-inkomsten. De balans tussen vraag en aanbod bij print was zoek. Te veel mediabesteding, ten opzichte van te weinig mediagebruik.
2010: de start van mobiel mediagebruik
In 2010 was dat op het gebied van mobiel mediagebruik andersom. Ook hier ging 8% van alle aandacht van consumenten naar media via de mobiele telefoon. Alleen adverteerders bleven achter. Slechts 0,5% van alle advertentie-inkomsten vonden hun weg naar mobiele advertenties.
8 jaar later
In 2018 zie je dat het medialandschap drastisch is veranderd. Vooral het aandeel mobiel gebruik van mediaconsumenten is enorm gegroeid. Van 8% naar 33% van de tijd van mediaconsumenten. En inmiddels zijn adverteerders deze aandacht gevolgd. Zo besteden adverteerders inmiddels 33% van hun dollars aan mobile advertising.
Weinig advertentiegeld meer voor print
Het slechte nieuws is voor uitgevers in print. De aandacht van Amerikaanse mediaconsumenten voor kranten en tijdschriften is in de afgelopen 8 jaar meer dan gehalveerd. Van 8% naar 3% van ‘time spent’ aan print. En de bestedingen van adverteerders hebben deze trend gevolgd. Advertentie-inkomsten voor print is in 8 jaar dramatisch gedaald van 27% naar 7%.
Hoe ga je daar als uitgever mee om?
Het advies voor uitgevers is om de digitalisering van hun dienstverlening serieus te nemen en hun producten beschikbaar te stellen voor desktop (18% van alle consumptie) en mobiel (33% van alle consumptie) en om ook om hun zakelijke proposities geschikt te maken voor online (18% van alle advertentie-inkomsten) en mobiel (33% van alle advertentie-inkomsten). Want dat gebeurt in de praktijk in Nederland niet goed genoeg, zo blijkt uit de analyse van Piet Bakker voor het stimuleringsfonds Journalistiek.
Lees het hele rapport van Mary Meeker hier: Internet Trends 2019