Bruna en Audax Groep zijn van plan om in 2020 de krachten te bundelen, zo melden De Ondernemer en Het FD. Er is een overeenkomst gesloten over tussen de huidige eigenaar van de Bruna-winkels, Shared Stories Group, en Audax. Of het om een overname gaat is nog onduidelijk. Audax is al eigenaar van Ako en The Read Shop en zou met deze overname z’n positie in de retail van tijdschriften flink versterken.
Bruna heeft in Nederland momenteel 273 vestigingen, dit zijn voornamelijk franchise-winkels. Op het hoofdkantoor werken zo’n 85 mensen. Volgend De Ondernemer krijgt de combinatie van beide organisaties – straks verenigd in Audax Groep – door het voorgenomen samengaan een omzet van €350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo’n 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Het FD bericht dat Bruna jaren verliesgevend is geweest en pas sinds dit jaar een bescheiden winst boekt. De transactie is onder andere onderworpen aan de goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 afgerond.
Productie, distributie en verkoop
Audax is uitgever van bladen als Vriendin, Party, HP/de Tijd en Royalty. Met alle titels bereikt de uitgever bijna 3 miljoen lezers per maand. Audax Groep noemt zichzelf het zakelijk platform voor logistieke retail, gericht op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van printmedia en andere producten en diensten. Audax heeft met 800 fte’s zo’n beetje de hele keten in handen. Op het gebied van distributie, vervoert Audax wekelijks meer dan 2.9 miljoen producten richting meer dan 5.500 verkooppunten in Nederland en 2.200 in België.
Onder de vlag van Audax zijn onder andere de de winkelketens: AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief. Bruna wordt aan dit rijtje toegevoegd. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden.
Krachten bundelen
Stefan Hutten, CEO van Bruna: “De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van het nieuwe Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie.”
Casper de Nooijer, CEO van Audax: “Met deze krachtenbundeling werken wij verder aan de toekomstbestendigheid van zowel Bruna als de Audax-organisatie. Het combineren van inkoopkracht, logistieke voordelen en het samenbrengen van talentvolle mensen levert grote voordelen op. Bruna is een iconisch merk en gaat binnen Audax Groep een prominente rol vervullen in de verdere uitvoering van onze strategie als logistieke retailer.”