Het is een bijna iconisch beeld: een uitpuilende kiosk op de hoek van een drukke staat. In bijna alle steden staan deze printpaleisjes, zeker in landen waar de lokale media-industrie een groter aandeel losse verkoop heeft dan vaste abonnees (en dat is vaak zo buiten Nederland). Maar de ‘news stands’ hebben het moeilijk.
In de jaren vijftig van de vorige eeuw waren er 1525 kiosken met kranten en tijdschriften in de straten van New York. Nu zijn dat er iets meer dan 300. Volgens een woordvoerder van The New York City Newsstand Operators Association zijn kioskhouders bij wet verplicht om tijdschriften en kranten te verkopen, maar verkopen doen ze printproducten nauwelijks nog. ‘Ze hebben mazzel als er nog 50 kranten per dag over de toonbank gaan’, aldus de woordvoerder. De kioskhouders moeten het tegenwoordig vooral hebben van snacks, waterflesjes, elektronische sigaretten, krasloten, opvouwbare paraplu’s en andere gemaksgoederen.
The New Stand
The New Yorker heeft een verhaal gemaakt over twee ondernemers die nieuw leven willen blazen in de oude news stand. Zij lanceren in oude kiosken een nieuw concept: New Stand. Andrew Deitchman en Lex Kendall starten op verschillende plekken in de stad pop-up winkels, de kiosken van de toekomst: “Imagine if your favorite blog and your favorite bodega had a baby”. Een geweldig idee, waarin print overigens ver te zoeken is. Lees het hele verhaal op The New Yorker.
New Stand – Who we are from NewStand on Vimeo.
Credit foto: CornFedChicken via Wikipedia